Messu ja uusien työntekijöiden tehtävään siunaaminen

su 5.2. klo 10.00

Lakeuden Risti

Kynttilänpäivänä alkaa Yhteisvastuukeräys. Messun valoisa Kristus-juhla kutsuu kirkkoon ja lähettää taas sanan ja ehtoollisen ääreltä arkeen.

Messussa siunataan seurakuntamme uusia työntekijöitä tehtäviinsä: toimistosihteeri Riikka Jäsperlä, erityisammattimies Jouko Saikkonen sekä seurakuntapastorit Ville Järvinen, Tinja-Mari Lammila ja Aleksi Vainikka.

Liturgi: Liisa Rantala

Avustava pappi: Jukka Salo

Saarna: Arja Peltoketo

Kanttori: Anu Vuorenmaa

Gospelkuoro Verso

Messun jälkeen kirkkokahvit alasalissa.

Kristus, Jumalan kirkkauden säteily

Nimitys kynttilänpäivä juontaa siitä keskiaikaisesta tavasta, että tänä sunnuntaina vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät. Juhlan raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin ja jumalallinen kirkkaus, joka hänessä tuli maailmaan ja ilmestyi meille. Siunatessaan lasta ja hänen vanhempiaan vanha Simeon ylistää Jumalaa pelastuksesta, jonka hän on valmistanut kaikille kansoille, ja valosta, jonka hän on antanut loistaa kansalleen Israelille.

Ensimmäinen lukukappale

2. Moos. 33: 18-23

Mooses sanoi Herralle: ”Anna minun nähdä kunniasi.” Herra sanoi: ”Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon.” Herra sanoi vielä: ”Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon.” Sitten Herra sanoi: ”Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.”

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seinäjoen alueseurakunta