Japanin Internet-lähetystyön kuulumisia

Tiina Latva-Rasku

Lähettikirje 2/2017

19.4.2017

Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä”

Kevään tunnelmat ovat vaihdelleet kuoleman varjon maasta Pääsiäispäivän iloon. Herra salli isäni nukkua pois 21.3. pitkän sairauden uuvuttamana. Toisen Korinttolaiskirjeen viides luku on lohduttanut näkymällä Taivaan Kodista:
"Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä."

Jumalan luona meitä odottaa täydellinen ja ikuinen asunto, jota ei koskaan pureta eikä haudata. Ylösnoussut Vapahtajamme on mennyt tekemään meille sijaa (Joh. 14:3).

Tiinan kirje 2/2017 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 1/2017

2.2.2017

Rauha ristiin katsomalla

“-- Kiittäkää Herraa, huutakaa avuksi hänen nimeään, kertokaa kansoille hänen suurista teoistaan!” (Ps. 105:1)

Lämmin kiitos ystävällisistä korteista, viesteistä ja muistamisista joulun aikaan ja muulloinkin! Välipäivät saimme viettää lomaa ja se olikin tarpeellinen katko työntäyteiseen arkeen. Vuoden alku laittaa aina mietteliääksi ja pyytämään johdatusta siihen miten tätä työtä tekee ja miten elämänsä päivät käyttää.

Mika junailee edelleen työpäivisin Tampereelta Seinäjoelle omassa ohjelmistoalan firmassaan. Koska tekemiimme japaninkielisiin sivustoihin täytyi nettiympäristön muutosten vuoksi tehdä joitain teknisiä asennuksia, vietimme yhden päivän ratkoen näitä haasteita. Silloin tuntui mukavasti siltä kuin olisi palannut ajassa taaksepäin – aikaan, jolloin rakensimme sivustoja yhdessä Japanissa.

Tiinan kirje 1/2017 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 4/2016

6.11.2016

Ihmeellinen armo

"Tie valmis on, voin löytää sen keskellä kysymyksien…"

Syys-lokakuussa vastasin noin 130 kysymykseen kristillisestä uskosta Japanin kielellä. Aiheet olivat tuttuun tapaan aivan laidasta laitaan: Raamatusta, kasteesta, pelastuksesta, Jeesuksesta jne. Mukana oli myös useita sellaisia kysymyksiä, jossa harkittiin kristityksi kääntymistä. Pääsääntöisesti ihmiset kyselevät aivan samoja asioita Japanissa kuin Suomessakin. Tietyt aiheet ovat kuitenkin selvästi japanilaisia, esim. “Miksi kristinuskossa vainajanpalvonta-alttarit on kielletty?” Olen ottanut tavakseni aloittaa vastauksen tuohon näin: “Siksi, että Jumala, kaiken Luoja, rakastaa ihmistä.” Herramme on kieltänyt muiden henkien puoleen kääntymisen ensinnäkin siksi, että se on turhaa. Me saamme pyytää apua ja johdatusta Häneltä, jolla on kaikki valta. Jesaja kertoo: "Ikimuistoisista ajoista ei ole tietoon tullut, ei korva ole kuullut, ei silmä nähnyt, että olisi muuta jumalaa kuin sinä, Jumalaa, joka auttaa niitä, jotka häntä odottavat." (Jes. 64:4)

Tiinan kirje 4/2016 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 3/2016

3.9.2016

Mukavia kysymyksiä

Tässä on poimintana muutama mukava japanilaisen esittämä kysymys, joihin olen viime aikoina internetissä vastannut. Mitä olisitte näihin sanoneet?

  • ”Olen alkanut käymään protestanttisessa kirkossa puolitoista kuukautta sitten. Olen käynyt siellä kahdesti viikossa. Haluaisin kasteelle. Onko ok kertoa tällainen toive, jos on käynyt kirkossa vasta näin vähän aikaa? Millä tavalla tällainen toive olisi hyvä ilmaista? Pääseekö kasteen jälkeen ehtoolliselle? Anteeksi tietämättömyyteni. Käyn suurehkossa kirkossa ja siellä on vaikea saada kysyttyä asioita pastorilta, kun on niin paljon ihmisiä, jotka haluavat jutella hänen kanssaan ja minä olen huono aloittamaan keskustelua.”

Tiinan kirje 3/2016 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 2/2016

14.5.2016

Ihmeellinen johdatus

Kevään lämpö saapui viimein yhdessä humauksessa ja herätti valko- ja sinivuokot kukoistamaan. Kevätflunssan täpärästi väistyessä pääsin kertomaan lähetystyöstä ja evankeliumista muutamille alakoululuokille ja lasten lähetystapahtumaan. Lapsille on hauska jutella näistä asioista, kun heiltä tulee välitöntä palautetta ja yllättäviä kommentteja.

Tiinan kirje 2/2016 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 1/2016

29.2.2016

Uusi työkausi

Sleyn hallitus vahvisti minulle uuden kolmivuotisen työkauden: 1.6.2016 – 31.5.2019. Niinpä, jos Herra suo, näiden kirjeiden tulo jatkuu. Samoin jatkuu japanilaisten kutsuminen internetin ”teillä ja aitovierillä” Luojansa yhteyteen. Tätä on hyvä jatkaa, koska tiedän, että teitä on siellä monta esirukoilijaa ja Taivaallinen Isämme on osoittanut uskollisuutensa.

Tiinan kirje 1/2016 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 5/2015

14.12.2015

Lähetysrakkautta

Kävimme Mikan kanssa kaksissa lähetysmyyjäisissä joulun alla. Joka puolella pöydät notkuivat värikkäinä kaikenlaista sydämellä ja taidolla tehtyä – herkkuja, käsitöitä ja muuta. Tuntuu, kuin siinä katselisi lähetysrakkautta yhdessä sen näkyvistä muodoista.

Kiitollisena olemme myös vastaanottaneet mukavia kortteja, paketteja ja muita muistamisia, joita on tupsahdellut postista. ”Doomo arigatoo gozaimasu!” eli: Suuret Kiitokset!

Tiinan kirje 5/2015 kokonaisuudessaan >>

 


Lähettikirje 2/2014

26.4.2014

Työ jatkuu!

Sleyn hallitus päätti tehdä kanssani sopimuksen uudesta kahden vuoden mittaisesta työkaudesta lähetystyöntekijänä. Jatkan Japaniin suuntautuvaa lähetystyötä internetin kautta kotimaasta osa-aikaisena, 70% työajalla. Suuri osa työstäni tulee olemaan japanilaisten kristinuskoa koskeviin kysymyksiin vastaaminen. Yhtenä työalueena on kansainvälisen Raamattuopetuksia sisältävän sivuston suunnittelu. Jatkan myös japanilaisten seurakuntien tilaisuuksien mainostamista internetissä ja toimin heille seurakuntien kotisivuihin liittyvissä asioissa tukihenkilönä ja kehitän nuorten kristillistä sivustoa. Käyn myös silloin tällöin pitämässä lähetystyötä esillä lähetystilaisuuksissa.

Olin jo mielessäni kaiken varalta valmistellut palaamista maalliseen työhön ja olen onnellinen siitä, että niin ei tarvitsekaan tehdä. Tämä tukirengas siis tukee nyt minun työtäni Mikan siirryttyä toisiin tehtäviin.

"...olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu." –1. Piet. 3:15

Tämän vuoden puolella olen vastannut kahteensataan kysymykseen kristinuskosta japaniksi. Tässä joitakin poimintoja kysymyksistä:

  • Raamatussa on vaikuttavan paljon ihmistä koskevaa syvällistä ymmärrystä. Miksiköhän niin on?
  • Onko helvetti olemassa? Jos on, ja ei halua mennä sinne, mitä pitäisi tehdä? Olen yläasteen ekalla luokalla. Joka ilta murehdin tätä niin etten pysty nukkumaan. On tullut tehtyä paljon pahoja asioita.
  • Miksi kristinuskolla on kaikkein eniten kannattajia maailmassa? Liittyykö se siihen, että kristityt levittävät sitä innokkaasti vai onko syynä jokin kristinuskoon tai sen oppiin itsessään liittyvä asia?
  • Kun ihmiset ovat pettäneet, omaisuus mennyt ja ideologiat sortuneet, mihin kannattaisi uskoa?
  • Haluaisin mennä kasteelle protestanttisessa kirkossa, mutta sukuni on buddhalainen ja minulle periytyy perheeni buddhalaisen alttarin hoitamisen vastuu. Olisiko paras, että jätän menemättä kasteelle?
  • Mitä "pelastus" tarkoittaa kristillisessä uskossa?

Jotkut kysyjät kertovat olevansa vakaasti Japanin perinteisten uskontojen kannattajia tai uskonnottomia, ja että he ovat vasta alustavasti kiinnostuneita kristillisestä uskosta. He kyselevät mitä aivan "vasta-alkajan" kannattaisi ensin tehdä, mikä olisi hyvä kirkko mihin mennä ja mitä kannattaisi lukea. Mutta jotkut kokevat jo alussa vahvaa kutsua kääntyä kristityksi.

Kun japanilainen lukee Raamattua ensimmäisiä kertoja, hän usein hämmästyy niitä kohtia, joissa varoitetaan epäjumalanpalveluksesta. Moni kysyy, että mitä se semmoinen epäjumalanpalvelus oikein tarkoittaa. Japanissa kun kasvetaan sellaisen yleisen käsityksen keskellä, että jumalia on lukemattomia ja niitä rukoillaan tilanteen mukaan. Täytyy selvittää ensin monia perusasioita, ennen kuin kysyjälle selviää syy siihen, miksi vain yhtä ainoaa Jumalaa saisi rukoilla ja palvella.

Usein muslimien parissa lähetystyötä tekevät kertovat, että Jeesus kutsuu siellä ihmisiä unien kautta. Alkuvuoden aikana nyt myös kaksi japanilaista kertoi nähneensä kumpikin kauniin unen, joka sisälsi vahvasti kristillistä symboliikkaa, ja he kysyivät mitä se voisi tarkoittaa. Kerroin yksinkertaisesti, että esim. valkoinen kyyhkynen, jonka toinen näki unessaan laskeutuvan kirkon kattoikkunasta, on Pyhän Hengen symboli Raamatussa. Kerroin mitä Pyhä Henki tekee ja laitoin linkin netissä luettavaan Raamattuun. Ja nyt kun Jumala heitä näin kutsuu, rohkaisin menemään kirkkoon sunnuntaina.

Usein kysytään myös kristillisen kasteen merkityksestä. Monenlaisten elämän ongelmien ja kipujen keskellä elävät kyselevät löytyykö jotakin kohtia Raamatusta lohdutukseksi. Kysyjissä on myös niitä, jotka ovat kristittyjä, mutta harkitsevat kääntymistä takaisin shintolaisuuteen tai buddhalaisuuteen. On tullut jokin kiusaus, houkutus tai hankaluus ja he kysyvät mitä olisi hyvä tehdä.

Kysymyksiin vastaamisessa on se mukava puoli, että siinä saa usein palautetta siitä miten kysyjä on kokenut vastauksen. Joku kirjoittaa yksinkertaisen kiitoksen, toinen sanoo kokeilevansa käydä kirkossa, kolmas kertoo ymmärtäneensä, että kysymyksiin löytyy vastauksia Raamatusta, joten aikoo lukea sitä itse. Kaikki pienetkin palautteet kannustavat jatkamaan.

Täytyy kylvää runsaasti, jotta saisi myös niittää. Sillä osa Jumalan Sanan siemenestä osuu aina tien laitaan tallautumaan ja lintujen nokittavaksi. Osa siemenestä päätyy kallioiseen maahan, jolloin uskon taimi kuivettuu koetuksissa ilman kunnon juurta. Osa siemenistä nousee hyvin oraalle, mutta tukahtuu ohdakkeisiin, eli "elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin". Mutta osa putoaa hyvään maahan ja tuottaa satakertaisen sadon. –Luukas 8:4–14

Kun olen päivällä tiiviisti vastaillut kysymyksiin, sen jälkeen saatan huomaamattani alkaa puhua Mikalle japaniksi. Se tuntuu hassulta nyt kun emme enää asu Japanissa.

Kansainvälinen lähetysjuhla

Huhtikuun vaihteessa Suomen evankelis-luterilainen kirkko oli ensimmäistä kertaa kutsunut yhtä aikaa kaikkien lähetyskenttien yhteistyökirkoista edustajia suureen konsultaatiokokoukseen Järvenpäähän. Kun näitä kristittyjä veljiä ja sisaria tuli monelta mantereelta, saimme samalla tilaisuuden kutsua heitä puhumaan lähetystilaisuuksiin. Tampereen Luther-talolla pidettiin Kansainvälinen Lähetysjuhla, jossa oli puhujavieraita Etelä-Koreasta, Keniasta, Kongosta ja Myanmariasta. Myös piispa Matti Repo toi tervehdyksensä juhlaan. Toimin tuon tilaisuuden järjestelijänä ja monenlaista puuhaa siinä olikin. Suuri määrä vapaaehtoisia antoi oman panoksensa juhlan onnistumiseksi. Toivon, että kaukaisten ystävien sanoma ja kertomukset omasta maastaan loivat innostusta tehdä ja tukea lähetystyötä edelleenkin.

Israelissa

Säästin yhden lomaviikon huhtikuuhun, jotta pääsin käymään Mikan kanssa ensimmäistä kertaa Israelissa. Viereinen kuva on otettu Öljymäellä Jerusalemiin päin. Matka oli hieno kokemus. Nyt Raamattua lukiessa mieleen nousee mieleen muistikuvia tapahtumien oletetuista paikoista. Kävimme myös puutarhahaudalla. Se oli tyhjä ja sen sisäseinään oli kiinnitetty kyltti: "Hän ei ole täällä. Hän on noussut ylös." Jeesus elää ja pitää uskossa elävinä meidät kaikki, jotka syntiemme ja vaikeuksiemme keskellä turvaudumme häneen.

Rukousaiheita:

  • Kiitos, että tämä työ saa jatkua!
  • Pyydetään, että Herra antaisi oikeat sanat vastata kysymyksiin
  • Kysyjille ja muille elämänsä suuntaa etsiville rohkeutta mennä seurakunnan tilaisuuksiin ja halua lukea Raamattua
  • Kestävyyttä ja terveyttä kaikille lähetystyön parissa toimiville


Siunattua ja Valoisaa Kevättä!
t. Tiina