Lankarin leirikeskus

Kourantie 122, 60640 Isokoski

(06) 418 4390

Avoinna tilauksesta ympäri vuoden

Lankarin leirikeskus sijaitsee Nurmonjoen rannalla, 15 km päässä Seinäjoen keskustasta. Asiakkaiden käytössä ovat viihtyisät ja nykyaikaiset majoitus- ja kokoustilat sekä vanha tupa. Lankari tarjoaa oivalliset puitteet leiritoimintaan ja luokkaretkille sekä erilaisten tapahtumien, kokousten ja perhejuhlien järjestämiseen. Vanhassa tuvassa voi aistia entisajan tunnelmaa ja tila sopii myös vaikkapa pienempiin perhejuhliin.

Jokituvan majoitusrakennuksessa on 2–4 hengen huoneita, joissa yhteensä 52 vuodepaikkaa. Jokituvassa on myös takkahuone, jossa ryhmän on mukava viettää aikaa yhdessä.  Rantasaunalla on myös takkahuone, jossa tilaa 10-15 hengelle.

Lankarin päärakennuksessa on invaluiska pääovella ja rakennuksessa on inva-WC. Päärakennuksen 40 hengen kokoustilassa on induktiosilmukka, äänentoisto ja av-varustus.  Viereiseen ruokasaliin yhdistettynä kokoustilaa saadaan laajennettua noin 100 hengelle.  Päärakennuksen kokoustilan lisäksi käytettävissä on pienempiä tiloja ryhmätyöskentelyyn.

Alueen aktiviteetit:

• peli- ja leikkikenttä
  • kota
  • n. 1,2 km valaistu pururata, jossa talvisin hiihtolatu.

Lankarin historia

Ensimmäiset torpparit vuodesta 1817 olivat Johan Matinpoika Yli-Teppo ja hänen vaimonsa Kaisa Joosefintytär Yli-Marttila Seinäjoelta. He ottivat tilalle käyttöön Langard-nimen. Tilan seuraavat omistajat suomensivat nimen Lankariksi.

Vuodesta 1825 alkaa Lankarin suvun hallinta tilalla. Lankarin tilalla on asunut 135 vuoden aikana kolme Kustaata. Toisen Kustaan aikana Lankarin talon elämänmuotoon liittyi voimakkaasti herännäisyys. Nurmo oli tuolloin yksi Pohjanmaan herännäisseurakunnista. Kustaa Kustaanpoika Lankari oli tilan viimeisin isäntä. Hän avioitui 58-vuotiaana, vuonna 1941 Askolasta kotoisin olevan Hildi Maria Salmisen kanssa. Heränneiden perinteet seuroineen jatkuivat talossa uuden isännän aikana.

Hildi ja Kustaa Lankari olivat lapsettomia ja päättivät lahjoittaa jälkeen jäävää omaisuuttaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. Vuonna 1958 he kirjoittivat testamentin. Testamentin saajaksi oli nimetty Herättäjä-Yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää herännäisyysliikkeen hyväksi tehtävää työtä siten, että sanottua kiinteistöä käytetään herännäispappien virkistys tai muuten sopivalla tavalla.

Herättäjä-Yhdistyksen piirissä arvioitiin kuitenkin, ettei suunnitellulla lomakohteella olisi tulevaisuudessa riittävää käyttöä ja alettiin kehittää säätiö-mallia. Säätiö perustettiin vuonna 1965 ja vuokrasi alueen Nurmon seurakunnalle leirikeskuspaikaksi.

Tänä päivänä Lankari on yksi Seinäjoen seurakunnan kolmesta leirikeskuksesta ja on ympärivuotisessa käytössä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

ma 15.4. klo 9.00 -12.00

Kourantie 122, 60640 Isokoski

Perhekerho, Lankarin leirikeskus

Perhekerho on lasten ja heidän läheistensä kohtaamispaikka.