Messu

Lakeuden Risti

Palmusunnuntai, aihe: Kunnian kuninkaan alennustie. Kansan raamattuseuran kirkkopyhä.

Liturgi: Merja Lampila

Saarna: Kari Valkonen (KRS)

Avustava pappi: Auli Härkönen

Kanttori: Anu Vuorenmaa

Musiikissa: Tarja Kultalahti, laulu

Kansan Raamattuseuran kirkkopyhä, mukana Mari ja Kari Valkonen (KRS).

Kari Valkonen on Jyväskyläläinen DI, joka toimii kouluttajana ja julistustyöntekijänä Kansan Raamattuseurassa.  Hänen sydämellään on julistaa selkeää evankeliumin sanomaa ja rohkaista etsiviä Raamatusta avautuvalle elämän lähteelle. Erityisesti hän kokee kutsumuksenaan raamattu- ja rukouskoulutuksen. Vaimonsa Mari Valkosen kanssa he kiertävät ympäri Suomea opettaen ja rukoillen eri tilaisuuksissa ja tapahtumissa.

Keittoruoka ja kahvit messun jälkeen kaikille, vapaaehtoinen ruokaraha, alasali.

Ruokailun jälkeen alkaa päivätapahtuma "Tulkoon valtakuntasi" seurakuntasalissa.

Kunnian kuninkaan alennustie

Palmusunnuntain ja 1. adventtisunnuntain evankeliumitekstit kertovat samasta tapahtumasta. Kristuksen julkinen toiminta tähtäsi alusta lähtien hänen elämänsä viimeisiin päiviin.

Palmusunnuntain nimi dominica palmarum viittaa Jeesuksen ratsastukseen Jerusalemiin, jolloin ihmiset heittivät palmunoksia hänen kulkutielleen. Tämän muistelemiseen on liittynyt tapa tuoda kirkkoihin palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Niitä on myös kannettu palmusunnuntain kulkueissa. Pohjoisemmissa maissa on palmunoksien sijasta käytetty pajunoksia.

Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie. Betaniassa voideltu Jeesus ratsasti Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tuli toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seinäjoen alueseurakunta