Messu

Lakeuden Risti

14. sunnuntai helluntaista, aihe: Lähimmäinen. Diakoniatyön kirkkopyhä.

Liturgi: Mauri Pitkäranta

Avustava pappi: Helena Turja

Kanttori: Anna-Kaisa Lahtinen

Laulu: Matti Mäkinen

Messun jälkeen kirkkokahvit srk-keskuksessa

Lähimmäinen

Jeesus oli elämällään ja opetuksellaan esimerkkinä Jumalan rakkaudesta, joka ylittää kaikki rajat. Tämä esikuva velvoittaa meitä näkemään jokaisessa ihmisessä lähimmäisen. Kristukselta saamme myös voiman hyviin tekoihin lähimmäistemme hyväksi. Ihminen itse ei ole aina tietoinen siitä, että hän hyvää tehdessään toimii Jumalan rakkauden välikappaleena.

Evankeliumi

Matt. 5: 43-48

Jeesus sanoi:
    ”Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seinäjoen alueseurakunta