Seinäjoen seurakunta ja Schweinfurtin ev.lut. seurakunnat allekirjoittivat kumppanuussopimuksen

Seinäjoen seurakunta ja Schweinfurtin dekanaattiin Baijerissa, Saksassa kuuluvat evankelisluterilaiset seurakunnat St. Johannis, Christuskirche ja St. Salvator allekirjoittivat sunnuntaina 2.10.2016 sopimuksen kumppanuusseurakuntatoiminnasta.

Schweinfurt-Seinäjoki_2016_M.jpg

Kumppanuusseurakuntatoiminnan tavoitteena on edistää seurakuntien ja niiden jäsenten keskinäistä yhteyttä ja vuorovaikutusta sekä kasvamista yhteisessä kristillisessä uskossa ja palveluvastuussa. Sopimus tarkistetaan jatkossa viiden vuoden välein.

Seinäjoen seurakunta ja Schweinfurtin dekanaatti ovat tehneet yhteistyötä mm. vastavuoroisten vierailujen muodossa jo yli 35 vuotta. Nyt ystävyys- ja kumppanuussuhteet virallistettiin sopimuksen allekirjoituksella.

Tulevaisuudessa on suunnitteilla aiempaa tiiviimpää vuorovaikutusta mm. nuorisovierailujen muodossa. Erityisesti saksalaisia kumppanusseurakuntia kiinnostaa Seinäjoen hyvin onnistunut rippikoulutyö; Saksassa rippikoulu ei ole leirimuotoisena yleinen ja evankelisluterilaisen rippikoulun käy vain murto-osa nuorista. Toinen molempia tahoja erityisesti kiinnostava osa-alue on seurakunnan musiikkityö esim. kuorovierailujen muodossa.

Seuraava mahdollisuus Seinäjoen seurakuntalaisille päästä tapaamaan saksalaisia kumppaneita on 12.-19.6.2017 Reformaation merkkivuoden kunniaksi järjestettävä seurakuntamatka Saksaan.

Sopimuksen allekirjoittamisen lisäksi Schweinfurtin dekanaatin delegaatio tutustui kolmipäiväisen vierailunsa aikana monipuolisesti Seinäjoen alueseurakuntaan ja kappeliseurakuntiin, Aalto-keskukseen, Käsityömessuihin ja Asuntomessualueeseen sekä osallistui Hiljaisuuden toimintaan kuuluneeseen Friikoolin messuun Lakeuden Ristissä.

Schweinfurtin delegaatioon kuuluivat dekaani Oliver Bruckmann, pastori Gisela Bruckmann, pastori Dr. Wolfgang Weich, uskonnonopettaja Heike Weich-Granzow, teol. yo Johanna Thein sekä kirkkoneuvostojen jäsenet Christian Knoche ja Dr. Jürgen Schott.

Kuva: Schweinfurtin delegaatio ja Seinäjoen seurakunnan johtoryhmä

2016-10-05 11:55:00.0