Seinäjoen seurakunta jatkaa 1,65 veroprosentilla

Seinäjoen kirkkovaltuusto vahvisti kokouksessaan Ylistarossa vuoden 2018 tuloveroprosentiksi 1,65. Tämän vuoden kirkollisverotilitykset ja valtionkorvaukset ovat pienentyneet edellisvuoteen verrattuna 5,7 %. Suurimpana syynä verotulojen pienenemiseen kirkkoneuvoston katsoo lomarahaleikkaukset, vaikka toisaalta ne vähentävät myös seurakunnan palkkakuluja.

Kirkkoneuvosto arvioi esityksessään valtuustolle, että ensi vuonna kirkollisveron määrä pysyy tämän vuoden tasolla. Vuoden 2018 talousarvion laadintaohjeissa on edellytetty, että toimintakate pienenee 2 % vuoden 2017 tasosta.

Valtuusto päätti myydä määräaloja. Seinäjoen kaupungille myytiin noin 339 neliötä Peräseinäjoella Nikkarintien katualueen yhteydessä 339 euron hintaan. Kauppa vaatii vielä kirkkohallituksen hyväksynnän.

Valtuusto hyväksyi myös hieman isomman kaupan, jossa myytiin testamentilla seurakunnalle tulleet määräalat tiloista Mäenpää ja Sillankorpi. Määräalat ovat yhtensä noin 3,5 hehtaaria ja ne osti Marko Hiltunen 98 000 euron hintaan. Maan lisäksi kiinteistö sisältää 1960-luvulla rakennetun omakotitalon ja ulkorakennuksia. Tämänkin kaupan hyväksyy kirkkohallitus.

Kirkkoneuvosto päätti viime vuoden loppupuolella vastaanottaa kaksi testamenttia joiden summa on yli 500 000 euroa. Testamentit sisälsivät rahaa sekä kiinteää ja irtainta omaisuutta. Testamenttien mukaan ”kaikki omaisuus, olipa se minkä nimistä tai laatuista tahansa, menee Ylistaron kappeliseurakunnalle, käytettäväksi diakoniatyöhön”. Kirkkovaltuusto hyväksyi testamenttirahaston säännön. Rahaston käytöstä päättää Ylistaron kappelineuvosto ja sen käyttöä valvoo kirkkoneuvosto.

Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyölle myönnettiin 15 000 euron lisämääräraha. Diakonian taloudelliset avustukset ovat lisääntyneet merkittävästi vuoden kolmena ensimmäisenä kuukautena, kun toimeentulotuen perusosan myöntäminen siirtyi Kelalle ja maksut viivästyivät ja ruuhkautuivat. Diakoniatyö antoi alkuvuodesta ”hätäapua” asumiseen ja terveyteen liittyviin kuluihin.

Wed Sep 06 18:32:20 EEST 2017