Kirkon verkkosivuille Saavutettavuus huomioitu -leima

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Lukkari-verkkosivualusta on saanut marraskuussa Saavutettavuus huomioitu -leiman. Seinäjoen seurakunnan sivut toimivat myös Lukkari-alustalla.

Saavutettavuus huomioitu -leima myönnetään verkkosivustolle, jolla on erityisesti huomioitu seniorit ja käyttäjät, joilla on näkö- tai kuulovammoja, motorisia tai kognitiivisia rajoitteita. Leima viestittää myös verkkopalvelua tuottavan organisaation sitoutumisesta saavutettavuuteen. Saavutettavuus huomioitu -leima on Näkövammaisten liiton, Eficoden ja Yleisradion yhteistyössä kehittämä kriteeristö ja saavutettavuuden arviointimalli verkkosivustoille. Leimaa hallinnoi Näkövammaisten liitto.

Lukkari-alustalle on tehty kirkon evl.fi-verkkosivusto ja 151 seurakunnan verkkosivustot. Seinäjoella Lukkari-alustalla toimiva nettisivu otettiin käyttöön syksyllä 2014, ensimmäisenä koko Suomessa.

Saavutettavuus huomioitu -leima koskee Kirkon verkkosivujen teknistä saavutettavuutta. Keskeisempiä huomioitavia asioita toteutuksessa ovat esimerkiksi sivuston valikkorakenne, lomakkeet, linkkilistat ja tapahtumahaku. Saavutettavuus rakennetaan myös osaltaan sisältöjen ylläpitäjien toimesta. Heille on laadittu ohjeet miten saavutettavuus tulee ottaa huomioon sisältöjen päivityksessä. Keskeisimmät asiat liittyvät otsikointiin, linkkeihin ja kuvien käyttöön.

Verkkosivujen saavutettavuudesta hyötyy vähintään 15% suomalaisista. Saavutettavuus on erityisen tärkeää henkilöille, joilla on oppimisen ja ymmärtämisen haasteita, näkö- tai kuulovamma tai motorisia toimintarajoitteita. Nämä rajoitteet ja haasteet voivat kohdata ketä tahansa väliaikaisesti tai pysyvästi. Lähes kaikki suomalaiset ovat esteellisiä jossain vaiheessa elämäänsä.

Saavutettavuus huomioitu -leima on voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen sivusto tai sovellus on arvioitava uudelleen, mikäli se ei ole säilynyt muutoksitta.

Mon Dec 04 11:25:29 EET 2017