Friikoolin messu -levy julkistettu

Jalasjärveläisen pelimannin Jaakko Frigårdin ainutlaatuista hengellistä kansanmusiikkia sisältävä ”Taivaasta maan yli tuulee” -levy on julkistettu tänään Seinäjoella. Levyn ovat tehneet Lakeuden Ristin kamarikuoro ja soitinyhtye.

Friikoolin messun levy Taivaasta maan yli tuulee -maalaus_uusi_M.jpg

Levyn kannen kuvan ”Taivaasta maan yli tuulee” on maalannut graafikko Riitta Ylinen.

Friikoolin messu on ainutlaatuinen osa eteläpohjalaista kansanmusiikkia. Sen isän, Jaakko Frigårdin, syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 175 vuotta. Messun sanallinen sisältö rakentuu Psalmien kirjan sanomaan. ”Taivaasta maan yli tuulee” -levyn ovat tehneet Lakeuden Ristin kamarikuoro, Johanna Ojala-Haapala (laulu ja joht.) sekä Piia Kleemola ja Mika Virkkala (viulu), Tea Polso (harmooni) ja Petri Välimäki (kontrabasso).

Friikoolin messun kokosi 1970-luvulla sodankyläläinen Jouko Tekoniemi, jonka kynästä ovat lähteneet myös messun kuorosovitukset. Messun sanoituksen on tehnyt niin ikään sodankyläläinen Arvo Ylitalo. Molempien miesten sukujuuret ovat kuitenkin Etelä-Pohjanmaalla, josta aikoinaan ovat Lappiin lähteneet. Musiikki pohjautuu jalasjärveläisen sepän ja pelimannin Jaakko FrigårdRautasen – kansanomaisesti ”Friikoolin” – (1843—1913) soittamaan kahteen polskaan. Myös eteläpohjalaisten virsien juuret ovat syvällä kansanmusiikissa. Pelimannisävelmistä tutut soinnutukset ja melodiat kuuluvat virsien sävelmissä, niin kutsutuissa toisinnoissa. Levylle on koottu virsien sävelmaiseman lisäksi myös paikallisia polskasävelmiä.

”Taivaasta maan yli tuulee” -levyn julkistamistilaisuus on osa Seinäjoella 16.—18.11.2018 järjestettävää Vanhan musiikin tapahtumaa, jota vietetään tänä vuonna teemalla "Varjon ja valon maassa". Monipuolisessa ohjelmassa on musiikkia eri aikakausilta: keskiaikaista kirkkolaulua, renessanssiajan laulumusiikkia, barokkimusiikkia sekä myös eteläpohjalaista kansanmusiikkia. Tapahtumaa tukee Suomen Kulttuurirahasto.

Friikoolin messun levytys on myytävänä Vanhan musiikin tapahtumassa ja tapahtuman ohjelmaan kuuluu myös sunnuntaina 18.11. klo 10 vietettävä Jumalanpalvelus eteläpohjalaiseen tapaan – Friikoolin messu Lakeuden Ristissä.

Vanhan musiikin tapahtuman kuvia voi ladata käyttöön osoitteesta: https://we.tl/t-LV2m1yvmmS

Lisätietoja: Helena Turja, kappalainen, Seinäjoen alueseurakunta, p. 050 370 9952, helena.turja@evl.fi

2018-11-14 14:27:00.0