Seinäjoen seurakunnan toiminnan suunta vuoteen 2020 hyväksyttiin

- Kaiken perustana ovat usko, toivo ja rakkaus, ja niistä alkavat suuntaviivat seurakunnan toiminnalle seuraavina viitenä vuotena, esitteli kirkkoherra Jukka Salo kirkkovaltuustolle Ristin juurella – Seinäjoen seurakunnan suunta -paperia.

Strategiatorni_kivan_hyväksymä_L.jpg

Perustana on koko kirkon strategia-asiakirja Kohtaamisen kirkko, jonka perusteella on tehty pohjatyötä asioista, joihin on kiinnitettävä huomiota. Lisäksi on tehty toimintaympäristöanalyysi sekä käytetty hyväksi jäsentieto-ohjelmaa Jäsen 360¡ ja sen tarjoamia tietoja seurakuntalaisista ja heidän suhteestaan seurakuntaan.

- Lähdimme liikkeelle puusta, mutta totesimme meillä olevan jotakin omaperäisempää: Seinäjoen tunnus on Lakeuden Ristin torni. Totesimme, että edellinen strategiamme on riittävän hyvä, olemme edelleen ristin juurella, esitteli Jukka Salo.

Nyt kirkkovaltuuston hyväksymät suuntaviitat ovat alku, jota käytetään, kun seurakunnassa mietitään ihmisten kohtaamista. Maaliskuun puolessa välissä pidetään luottamushenkilöiden ja työntekijöiden yhteinen suuntaseminaari, jossa pohditaan mahdollisuuksia ihmisten kohtaamiseen. Enää ei vuosittaisia painopisteitä valita, vaan alueilla ja työaloilla on mahdollisuus suunnata omaa toimintansa haluamallaan tavalla ohjeenaan nyt hyväksytty suuntaohjelma.

”Seurakunta kutsuu jokaista Jumalan yhteyteen lähetyskäskyn mukaisesti, rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja pitämään huolta luomakunnasta” on pääajatus. Suuntaviivoja ovat: Toimintaedellytykset turvaava, ulospäin suuntautunut, yhteistyötä tekevä, ajassa elävä, jäsenyyttä vahvistava, yhteisöllinen, rohkeasti hengellinen ja ihmisarvoa kunnioittava.

Keskustelu asiapaperista oli vähäistä, pari kysymystä esitettiin. Kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan puheenjohtaja Mikko Aila kyseli, miten asiapaperin perusteella seurakunnan kiinteistöohjelma laaditaan. Kirkkoherra Salo totesi, että jokaisen työalan on mietittävä, miten asiapaperi vaikuttaa omalla työalalla.

Pentti Taipalus kertoi ihmetelleensä paperin saatuaan, missä laajempi aineisto on ja todenneensa, että sanamuodot ovat varovaisia ja hillittyjä.

Kirkkovaltuusto lakkautti seurakunnan tietohallintopäällikön viran tarpeettomana, koska it-palvelut on ulkoistettu. Tehtiin päätös seurakunnan kustannuksella hoidettavista haudoista.

Kirkkovaltuusto äänesti hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten ja kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalissa.

Markku Muurimäki jätti seitsemän muun valtuutetun kanssa allekirjoittamansa valtuustoaloitteen evankelioimistapahtuman järjestämisestä vuonna 2018 Seinäjoki Areenassa yhteistyössä lähetysjärjestöjen ja herätysliikkeiden kanssa.

Kokouksen alussa luovutettiin neljälle henkilölle tasavallan presidentin myöntämät mitalit. Ne saivat Hilkka Koivisto, Ritva Rantakari, Harri Saarinen ja Marjatta Viirimäki. Lisäksi mitali on myönnetti Jouko Ikolalle ja Päivi Hakalalle, mutta he eivät olleet paikalla ja saavat mitalinsa myöhemmin.

Tue Feb 09 18:52:00 EET 2016