Viikon sana

Viikon sana kokoaa yhteen pappiemme ajatuksia sunnuntain jumalanpalvelusten aiheista.

Herran huoneessa - Viikon sana 1

Joh. 10: 22-30: Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa. Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: ”Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan.” Lue lisää.
  

Herran syntymä on lähellä - Viikon sana 51

Neljännen adventtisunnuntain evankeliumissa on vakavan inhimillisen draaman ainekset. Joosef on kihloissa Marian kanssa. He eivät vielä asu yhdessä. Sitten paljastuu, että Maria odottaa lasta. Voimme vain kuvitella millaiseen sisäiseen myllerrykseen Joosef joutuu. Lapsi ei ole hänen – eihän siihen voi olla muuta selitystä kuin, että Maria on pettänyt häntä. Joosef päättää hylätä Marian. Lue lisää

Tehkää tie kuninkaalle - Viikon sana 50

“Kolmas liekki säteilee. Pimeys jo hälvenee. Alkaa ilo suunnaton. Joulu pian täällä on. Laulu yössä kajahtaa: Jeesus-lapsi tulla saa. Joka kotiin, joka taloon. Kaikkia hän kutsuu valoon." Näin runoilee Anna-Mari Kaskinen kolmannen adventtikynttilän äärellä. Nyt palaa siis adventtikyntteliköissä jo kolme kynttilää. Pian voimme viettää Vapahtajan syntymäjuhlaa. Lue lisää

Kuninkaasi tulee kunniassa - Viikon sana 49

Valvominen on meille kaikille tuttua. Me valvomme eri tilanteissa ja eri syistä. Monet työtehtävät vaativat hereillä olemista tai varhaisia työhön lähtöjä. Uni kaikkoaa, kun yön hiljaisina hetkinä murehtii seuraavaa päivää, työtehtäviä, selviytymistä, tai kun joutuu murehtimaan kylvön tai sadonkorjuun onnistumista. Elämän raskaat ajat valvottavat - suru, sairauden kivut, luopuminen nämä vaativat veronsa. Lue lisää

Kuninkaasi tulee nöyränä - Viikon sana 48

Sunnuntain jumalanpalveluksessa laulettiin virttä numero viisitoista, joka alkaa sanoilla: ”Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa…”

Virren sanat saivat minut pohtimaan, että entä jos virren tapahtumat siirrettäisiin tähän päivään? Mikä korvaisi Jeesuksen kulkuneuvon, eli tämän aasin varsan? Mieleeni tulee muisto muutaman vuoden takaa, kun lapsia pyydettiin kerhossa askartelemaan tämän päivän kulkuneuvo Jeesukselle. He rakensivat ainakin helikopterin ja erilaisia autoja. Lue lisää

Tuomiosunnuntai - Viikon sana 47

Joh. 5:22–29  

Jeesus sanoo: ”Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle, jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet lähettänyt. Lue lisää

Valvokaa - Viikon sana 46

Matt. 25: 1-13

Jeesus puhui tämän vertauksen: ”Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta. Lue lisää

Pyhäinpäivä - Viikon sana 45

Pyhäinpäivän evankeliumin tekstinä kuulimme Jeesuksen autuaaksijulistuksia. Ne aloittavat vuorisaarnan, joka on pitkä eettisiä ohjeita sisältävä puhe. Matteus sijoittaa Vuorisaarnan Jeesuksen julkisen toiminnan alkuun – aikaan, jossa Jeesus on juuri koonnut opetuslapsia ympärilleen. Lue lisää

Usko ja epäusko - Viikon sana 44

Kuka tai ketkä ovat kantaneet sinua Jeesuksen luo? Onko sinulle kerrottu Jumalasta, onko opetettu rukouksia, minkälaisia kokemuksia sinulla on lähimmäisenrakkaudesta tai armosta? Jokaista kristittyä on jossain vaiheessa kannettu Jumalan eteen, kristinuskon pariin, kirkkoon, seurakunnan tilaisuuksiin, raamatunkertomuksien äärelle, auttamaan lähimmäistä, hiljentävään pyhään hetkeen vaikkapa luonnossa tai ihan vain hiljaiseen rukoukseen, joka on lausuttu ehkä vain omassa sydämessä. Lue lisää

Rakkauden kaksoiskäsky - Viikon sana 43

Rakasta Herraa, jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat (Matteus 22). Lue lisää

Tarkkailua - Viikon sana 42

Olemme läsnä aterialla, jossa ei olekaan kyse iloisesta yhteisestä ruokailusta ja siihen liittyvästä seurustelusta. Tämä ateriahetki tuntuu etukäteen järjestelyltä, kenties ansalta. Jeesus on nimittäin vastustajansa, fariseuksen johtomiehen kodissa. Nyt ei ole kyse vieraanvaraisuudesta, vaan aivan jostain muusta. Lue lisää

Jeesus antaa elämän - Viikon sana 41

Kuopiosta kuului kuluneella viikolla surullisia uutisia. Koulussa tapahtui jälleen erittäin murheellinen isku. Tapahtuneella on erityinen kaiku täällä Etelä-Pohjanmaalla, kun Kauhajoen kouluampumisista on kulunut 11 vuotta. Tapahtumat nousevat omaan mieleeni tätä taustaa vasten. Kirkko perusti silloin oman jälkihoitohankkeen omaisten ja muiden tapahtumasta kärsineiden tukemiseksi. Olin Kirkon Kauhajoki hankkeen vastaava työntekijä kaksi ja puoli vuotta. Tapahtumat yhdistyvät mielessäni siksi tämän sunnuntain aiheeseen. Jeesus antaa elämän. Silloin ja matkan varrella, puhuin joidenkin ihmisten kanssa tästäkin. Miksi nämä nuoret ja yksi opettaja kuolivat, voiko heidät saada jotenkin takaisin elämään? Lue lisää

Enkelien päivä - Viikon sana 40

Työhuoneeni ikkunalaudalla on viisi erilaista koriste-enkeliä. Kaksi niistä on tehty savesta - niillä on lapsenkasvot ja pienet siivet. Nämä enkelit ovat huolettoman näköisiä. Kolmas enkeli on tehty lasista ja neljäs kuvioitu kynttilään. Viides enkeli on tehty huovasta. Hiukset ovat pumpulista ja pää on tehty puisesta helmestä. Oikeat Jumalan enkelit eivät ole pieniä, eivätkä ne ole huovasta tai lasista. Vaikka me ihmiset emme tiedä paljoakaan enkelien ulkonäöstä, sen verran tiedämme, että enkelit ovat suuria ja vahvoja. Lue lisää

Kiitollinen samarialainen - Viikon sana 39

Sunnuntain evankeliumissa olimme samarialaisen matkassa ja hänen kanssaan, kiitollisen samarialaisen. Jeesus kohtaa rajaseuduilla kulkiessaan sairaiden joukon, jossa on mukana sekä juutalaisia että samarialaisia. Lue lisää