Jeesus herättää uskon - Viikon sana

Viime pyhän aiheena oli Jeesus herättää uskon. Viikon sanassa Tapio Hirvilammi kertaa tarinan Johanneksen evankeliumista, jossa Samarialaisen naisen usko tarttui muihinkin kylän asukkaisiin. Jeesuksen sana elää yhä, sillä se on läsnä tässä päivässä.

Joh. 4: 39–42

Monet tuon Samarian kaupungin asukkaista uskoivat Jeesukseen kuultuaan naisen todistavan: ”Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt.” Kun samarialaiset tulivat Jeesuksen luo, he pyysivät häntä jäämään kaupunkiin, ja hän jäikin sinne kahdeksi päiväksi. Yhä useammat uskoivat Jeesukseen kuultuaan hänen itsensä puhuvan, ja he sanoivat naiselle: ”Nyt emme enää usko vain sinun puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän todella on maailman pelastaja.”

Jumalanpalveluksen otsikko on kaunis - Jeesus herättää uskon.

Jeesukseen kohdistuvan uskon syntyminen on kirkon tärkein tehtävä - ja enemmänkin. Se on kirkon ainoa tehtävä, sillä Jeesukseen kohdistuva usko synnyttää kaikkea sitä hyvää, jota kutsutaan seurakuntaelämäksi ja jossa kirkko on saanut olla sukupolvien ajan mukana.

Jumalanpalveluksen otsikko on kaunis - Jeesus herättää uskon. Kun se tapahtuu yhden ihmisen kohdalla, puhutaan heräämisestä ja uudestisyntymisestä. Silloin kun se tapahtuu monelle ihmiselle, puhutaan herätyksestä. Päivän evankeliumi kertookin juuri tästä. Niin kauan kuin kirkkomme sisällä tapahtuu uskon syntymistä, kirkon olemassaolo on oikeutettua ja tällöin kirkkoon kuuluminen kannattaa. Uskon syntymiseen johtava työ ei kuitenkaan ole helppoa, sillä aikamme ilmapiiri vieroksuu sitä. Siitäkin huolimatta emme saa lyödä laimin Jeesukselta saamaamme tehtävää pitää yllä sanomaa rakastavasta Jumalasta.

Jeesus näkee ja tietää kaiken.

Jeesus herätti uskon arkisen työn ympärillä Sykarin kaivolla keskellä kirkasta päivää.  Jeesuksen läsnäolo ja kaivolle tulleen naisen elämä kohtasivat toisensa. Arkeologit ovat paikallistaneet tämän Jaakobin lähteen. Olisi mukavaa joskus päästä käymään siellä todeten, että tässä alttaritaulumme ja Johannes 4. tallentama tapahtuma uskon heräämisineen kerran oli.

Jeesus näkee ja tietää kaiken. Tässä on lain ja evankeliumin ydin, sillä Jeesus näki piilotetun synnin, mutta myös usein yhtä piiloon jääneen uskon. Jeesus näki kaivolle saapuneen naisen sisimmässä puhkeavan elävän veden virran. Taivaassa oleva kristallivirta alkoi virrata naisen sisimmässä.

Jeesus näkee tänäkin päivänä meidän sisimpäämme. Tällaisen katseen alla oleminen hoitaa meitä enemmän kuin mikään muu maailmassa. Uskon herääminen alkaa aina siitä, kun tajuamme Jeesuksen lähestyvän elämäämme ja aavistamme olevamme hänen katseensa alla.

 Naisen sydämessä oli herännyt Jeesukseen kohdistuva usko.

Kun nainen lähti kotiin, vesiruukku unohtuui 40 metriä syvän Jaakobin lähteen reunalle. Hänelle tuli kiire kertomaan kotikaupunkilaisille odottamaton uutinen.  Naisen sydämessä oli herännyt Jeesukseen kohdistuva usko. Hänen uutisensa kuului:

”Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt!”

Tunnelma oli täysin päinvastainen kuin kaivolle lähtiessä. Aiemmin nainen kätki taakkansa, mutta nyt hänen ei enää tarvinnut pelätä - mikä sisäinen muutos! Tämän naisen kokemus, johti yhden ihmisen heräämisestä koko kaupungin kokoiseen herätykseen. Naisen todistus sisälsi olennaisen totuuden Jeesuksesta. Jeesus oli kertonut naiselle itselleen, millainen tämän elämä oli ollut, mutta hän ei ollut keronut sanaakaan ulkopuolisille.

 

Jumalan lapsilla on yhteinen unelma, jossa Jeesukseen kohdistuva usko leviää ja syventyy ihmisten keskuudessa.

 

Entä me, sorrummeko toimimaan päinvastoin. Kohdatessamme syntiin ajautuneen, esiinnymmekö hänen edessään mielin kielin, mutta takanapäin tuomme julki hänen syntinsä? Jeesuksen katseen alla olemme turvassa. Hän on synnitön veljemme, jonka katse johtaa uskon heräämiseen ja uuteen vapautumiseen. 

Jumalan lapsilla on yhteinen unelma, jossa Jeesukseen kohdistuva usko leviää ja syventyy ihmisten keskuudessa. Kun näin käy, moni asia yhteisessä elämässä on paljon paremmin. Evankeliumin rohkaisu tämän unelman toteutumiseksi on se, että annamme kaikki taakkamme Jumalan käsiin hänen valtakuntansa edistämiseksi. Meillä kaikilla on taakkoja - erilaisia, yhteisiä, näkyviä ja kätkeytyneitä.  Ja sellaisia oli samarialaisella naisella vielä kotiin tultuaankin. On merkillistä, kuinka taakat ja kivut ovat tulleet evankeliumin työvälineiksi sanoman eteenpäin viemisessä. Niin se kuitenkin evankeliumissa oli - ja elämässä on.



Evankeliumi kertoo samarialaisten siunauksen päivästä.

Kaivon nainen elävän veden virta sydämessään oli samarialaisten siunauksen päivän takana. Jeesuksen antama tehtävä alkoi toteutua: ”Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.” 

Jeesuksen sana on toteutunut, sillä onhan pelastuksen sanoma kiirinyt meillekin, tänne maan ääriin saakka. Tämä on merkillistä!

Tapio Hirvilammi, kappalainen Nurmo.
Tapio Hirvilammi, kappalainen Nurmo.