Lapsikuoro Solina Seinäjoelta on Suomen Kirkkomusiikkiliiton vuoden musiikkiryhmä 2017

Seinäjoen seurakunnan lapsikuoro Solina on kasvanut kymmenessä vuodessa ilmiöksi, joka kokoaa joka viikko lähes kaksisataa lasta laulamaan. "Tunnustus merkitsee meille kaikille todella paljon. Tuntuu niin hyvältä koko kuoron ja tiimin puolesta”, sanoo kuoronjohtaja Suvi Lehtimäki.

Solina_nettiin_THUMB.jpg

Perinteisen kuoroharjoituksen sijaan Solina-kuoron harjoitus muistuttaa suurta, yhteisöllistä laulutilaisuutta, jossa musiikin riemu on keskiössä. Solina-kuorolaiset ovat pääsääntöisesti alakouluikäisiä. Yläkouluikäiset nuoret voivat jäädä toimimaan kuoron avustajina erilaisissa vastuutehtävissä ja heidän merkityksensä kuoron pyörittämiselle on aivan keskeinen.

”Minulle tulivat ensimmäisenä mieleen kaikki ne ihmiset, jotka pyyteettömästi, vuodesta toiseen ovat tehneet ja tekevät työtä Solinan taustalla. Solina on iso tiimi, joka taustalla on paljon aktiivisia, ihania ihmisiä. Tämä on tunnustus heille kaikille ja erityisesti meidän Solina-nuorillemme, jotka toimivat apunani ja tukenani kuoron ohjaamisessa. On ihan selvää, ettei kukaan ei pysty yksin pyörittämään kahdensadan lapsen kuoroa.”, kuvailee kuoronjohtaja Suvi Lehtimäki tuntojaan tuoreeltaan uutisen kuultuaan.

”Ja mietin jo, miten kertoa tästä upeasta tunnustuksesta Solina-kuorolaisille ja miten juhlistaa asiaa heidän kanssaan. Tämä on aivan valtavaa ja merkitsee meille kaikille tosi paljon. Tuntuu niin hyvältä koko kuoron ja tiimin puolesta”, sanoo Lehtimäki.

Lapsikuoro Solinan verkkosivut: http://solina-kuoro.fi/

Suomen Kirkkomusiikkiliitto ry

on valtakunnallinen keskusjärjestö, joka herättää ja ylläpitää kiinnostusta kirkkomusiikkiin, edistää maan kirkkomusiikkitoiminnan kehitystä sekä tukee ja ohjaa kirkkomusiikkityötä. Seurakuntien piirissä musiikkia harrastaa noin 50 000 suomalaista. Musiikkityö onkin kirkon vapaaehtoistoiminnan osallistujamäärältään suurin muoto. Lisäksi seurakunnissa työskentelee yli tuhat kanttoria, korkeasti koulutettua musiikin ammattilaista.

Suomen Kirkkomusiikkiliiton verkkosivut: http://www.skml.fi

Kuva: Kahdensadan lapsen Solina-kuoro ja kuoronjohtaja Suvi Lehtimäki syksyllä 2016. Kuvaaja: Mika Haapoja.

Fri Jan 20 14:54:01 EET 2017