Kirkkovaltuusto myi kiinteistöjä

Seinäjoen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan keskiviikkona kahden vapaa-ajan asunnon myynnistä. Kumpikin kauppa toteutui tarjousten perusteella, ja kaupat menevät vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

DSC_0202_XL.jpg

Vimpelistä myytiin vapaa-ajan asunto Lakis Oy:lle 54 000 eurolla ja Ähtärinrannalta mökki 102 000 eurolla Kirsti ja Terho Kytölälle.

Lyhyestä kokouksesta eniten aikaa käytettiin seurakunnan kehittämishankkeen esittelyyn. Kirkkoneuvosto on päättänyt 30.3. käynnistää kehittämishankkeen 2017-2018 ja sitä esitteli konsultiksi valittu rovasti Olavi Vuori Saarijärveltä.

Olavi Vuori onnitteli Seinäjoen seurakuntaa siitä, että seurakunnassa halutaan katsoa eteenpäin. Se osoittaa hänen mielestään suurta vastuullisuutta ja viisautta. Seinäjoen seurakunnassa asiat ovat hyvin, ja Olavi Vuoren mielestä juuri tällaisessa tilanteessa on katsottava eteenpäin. Kehittämishanketta ei tehdä vain muutamaa vuotta varten, vaan siinä katsotaan jopa parinkymmenen vuoden päähän. Ohjausryhmänä toimii seurakunnan johtoryhmä, jossa ovat mukana kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston luottamushenkilöpuheenjohtajat sekä kirkkoherra ja hallintojohtaja.

- Kevään kokoontumiset ja teemat on päätetty, ja seuraavassa kokoontumisessa mietimme, miten seurakuntalaisia voitaisiin kutsua kantamaan enemmän vastuuta seurakunnan toiminnasta, kertoi Olavi Vuori.

Hän korosti, että kehittämissuunnitelmaa laaditaan mahdollisimman avoimesti: kirkkoneuvostoa ja kirkkovaltuustoa informoidaan. Hän kävi läpi seurakunnan nykytilanteen, mikä on viime vuosina muuttunut, mikä muuttuu ja mitä seurakunnassa on tehty. Muutostarvetta hän näki mm. siinä, että seurakunnan resursseista 80 % käytetään 20 % palvelemiseen. Seurakunnan strategiassakin korostetaan kaikkien kaupunkilaisten palvelemista. Seurakunnan jäsenet tulisi saada vastaanottajista vastuunkantajiksi periaatteella: Me olemme seurakunta.

Toimintaympäristön nopea muutos edellyttää nopeaa reagointikykyä ja hallinnon keveyttä ja ketteryyttä. Siksi Olavi Vuori kysyi, onko nykyisten luottamuselinten määrä ja koko oikea ja tulisiko toimikuntien roolia kehittää esimerkiksi vastuuryhmien suuntaan.

Kokouksen alussa esiintyi ryhmä Solina-kuorosta ja valtuusto muisti kukkasin kuoron johtajaa Suvi Lehtimäkeä. Solina-kuoro saa sunnuntaina urheilutalolla musikaalinsa ensi-illassa Suomen Kirkkomusiikkiliiton tunnuksen Vuoden musiikkiryhmä 2017. Myös seurakunnan uusi nuorisomuusikko Maiju Ylinen esittäytyi kirkkovaltuustolle.

Kuva: Ryhmä Solina-kuorolaisia esiintyi kirkkovaltuuston kokouksen alussa.

Wed Apr 19 19:31:01 EEST 2017