Lakeuden Risti pukeutuu punaiseen Maailman sydänpäivänä 29. syyskuuta

Lakeuden Risti punaiseksi valaistuna.

Kansainvälistä Maailman sydänpäivää vietetään vuosittain syyskuun 29. päivä. Toiminnallisen teemapäivän tavoitteena on kiinnittää huomio sydämiin ja kannustaa tekoihin sydänten terveyden hyväksi.

Maailman sydänpäivänä moni rakennus ja maamerkki pukeutuu punaiseen. Punaiset valot sytytetään sunnuntaina 29.9. viimeistään ennen pimeää ja ne loistavat punaisina koko illan. Mukana valaisukampanjassa ovat Suomesta tänä vuonna Lakeuden Ristin lisäksi muun muassa Helsingin kaupunginteatteri, Näsinneula, Turun Kirjastosilta, Jyväskylän kaupunki, Iisalmen kulttuurikeskus ja Kuopion kaupunginteatteri.

Voit osallistua tempaukseen nappaamalla kuvan punaisesta rakennuksesta ja jakamalla sen sosiaalisessa mediassa tunnuksilla #maailmansydänpäivä, #pukeudupunaiseen ja @sydanliitto.

Jokapäiväinen leipä on sydämen asia

Sydänpäivän kunniaksi Lakeuden Ristin perheväen messuun kello 10 osallistuvat saavat mukaansa kotiin viemisiksi leivän. Leipä muistuttaa myös 1. lokakuuta alkavasta Ruokapankin Joulupöytä-keräyksestä, jonka tuotto kohdistetaan lyhentämättömänä Seinäjoen seurakunnan alueella asuville, apua tarvitseville perheille.

Messun jälkeen seurakuntasalissa voi osallistua yhteiselle keittolounaalle ja ohjelmaan, mukana on muun muassa Seinäjoen Marttojen leipäinfopiste.

Maailman sydänpäivän teemana ovat tänä vuonna kasvikset, joiden lisääminen aterioihin on herkullinen tapa huomioida omaa sydäntä. Helppo tapa totutella on lisätä kasvisten määrää itselle jo tutuissa ruoissa. Hyvä valikoima esimerkiksi erilaisia kasvisleipäreseptejä löytyy Sydänmerkin sivuilta.

Lisätietoja:

sydan.fi/maailmansydanpaiva#TEE