Hääyö Lakeuden Ristissä 20.2.2020 klo 20

Lakeuden Ristissä järjestetään torstaina 20. helmikuuta kello 20 alkaen tunnelmallinen Hääyö-tapahtuma, joka mahdollistaa pariskunnille ainutlaatuisen ja vaivattoman kirkollisen vihkimisen ilta-aikaan ilman suuria kustannuksia.
Hääyö logo violetin värisellä taustalla.

‒ Mukaan tarvitset vain tulevan puolisosi ja sormukset, avioliiton esteettömyystodistuksen sekä molempien henkilöllisyystodistukset, hymyilee kappalainen Merja Lampila.

Varaa aika vihkimiseen

Aika vihkimiseen varataan etukäteen puhelimitse kirkkoherranvirastosta numerosta (06) 418 4901, virasto on avoinna ma‒to klo 9‒15, perjantaisin suljettu. Varaukset on avioliiton esteettömyyden tutkimista varten tehtävä viimeistään tiistaina 11.2.2020.

‒ Vihkipäivän lisäksi tämäkin määräaika on helppo ”hätänumero” muistaa!

Seurakunta tarjoaa kakkukahvit

Hääyö-tapahtuma alkaa Lakeuden Ristissä kello 20 useamman parin yhteisvihkimisellä, sen jälkeen on klo 20.30 alkaen mahdollista aina puolen tunnin välein varata aika yksityistilaisuudelle, puolelta Lakeuden Ristin kappelissa ja tasatunnein Lakeuden Ristin kirkossa. Viimeinen vihkiaika on kello 22.

‒ Hääyössä on vihkipappien lisäksi mukana myös häämusiikista vastaava kanttori. Yksityistilaisuuksien parit voivat etukäteen ilmoittautuessaan neuvotella musiikkitoiveistaan, kertoo kanttori Maria Väinölä.

Lisäksi kirkossa on paikalla valokuvaaja, joka ottaa vihkimisistä yleisiä tunnelmakuvia, jotka vihkiparit voivat halutessaan lunastaa itselleen. Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa hääparille vieraineen täytekakkukahvit Seinäjoen seurakuntakeskuksessa. Vihkipari voi kutsua mukaan tilaisuuteen noin 10‒15 läheistään. Paikalla tilaisuudessa on myös valokuvaaja vihkikuvien ottamista varten.

‒ Hääyötä kannattaa lähteä Lakeuden Ristiin viettämään kauempaakin, vihittävien ei tarvitse olla Seinäjoen seurakunnan jäseniä, vinkkaa Merja Lampila.

Hääyön tarina

Kaikkien aikojen ensimmäistä Hääyö-tapahtumaa vietettiin vuonna 2009 pääkaupunkiseudun vanhimmassa rakennuksessa, keskiaikaisessa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa. Idean kirkollisten vihkimisten yöstä keksi Tikkurilan seurakunnan kappalainen Heikki Leppä.

Hääyöstä tuli niin suosittu, että malli vaivattomasta, mutta tunnelmallisesta vihkitapahtumasta on sittemmin levinnyt muillekin paikkakunnille.  Tämä Tikkurilan seurakunnan vuotuinen tapahtuma on nykyään myös rekisteröity tavaramerkki.

www.seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat/2020-20-20/haayo
merja.lampila@evl.fi