Honkiniemen leiri- ja kurssikeskus

Honkiniemen leirikeskuksen päärakennuksen julkisivu.

Honkiniementie 150, 63700 Ähtäri

(06) 418 4451 Keittiö

(06) 418 4450 Varaukset

Honkiniemen leiri- ja kurssikeskus on viihtyisä retkikohde Ähtärinjärven rannalla. Honkiniemessä on avoinna ympäri vuoden. Tarjolla on majoitusta niin ryhmille kuin yksityisille matkailijoille. Alue on helppokulkuine ja tilat tarjoavat oivalliset puitteet koulutusten ja kokousten järjestämiseen sekä ryhmäretkille, oli tarvetta sitten pelkälle ruokailulle tai useamman päivän vierailulle.

Myös luokkaretkille ja leirikouluille Honkiniemi tarjoaa tilaa toimia ja temmeltää. Ohjelma voidaan suunnitella vapaasti hyödyntäen alueen aktiviteetteja. Ryhmillä on käytössään myös iso ryhmätila, jonne voi kokoontua vaikka askartelemaan tai sisäleikkeihin huonon sään sattuessa. Tarjolla myös ohjelmapalveluita tilauksesta.

Honkiniemi sijaitsee 15 km:n päässä Ähtärin keskustasta. Alueella on ilmainen pysäköinti.

Honkiniemen historia

Honkiniemen omistaa Seinäjoen seurakunta. Honkiniemi muodostuu Kuoppalan ja Kulmalan tilallisilta ostetuista alueista ja on laajuudeltaan kaiken kaikkiaan 14 ha.

Ensimmäisten rakennusten rakentaminen on aloitettu 1968 ja leiritoiminta on alkanut vuonna 1969. Tällöin valmistui 6 kpl 8-10 hengen mökkejä, joista kaikki on remontoitu 6-7 hengelle. Mökit ovat saaneet nimensä Aleksis Kiven Seitsemän Veljeksen vaimojen sukunimien mukaan. Vuonna 1969 valmistui myös Impivaaraksi nimetty hirsirakennus, jossa on sauna n. 20 hengelle ja 30 hengen takkahuone.

Päärakennus, johon tuli keittiö, ruokasali, kappeli sekä leiri – ja keittiötyöntekijöiden asuinhuoneet, valmistui 1970. Sittemmin leiri ja keittiötyöntekijöiden tilat on remontoitu ja otettu käyttöön henkilöstötilaksi ja toimistoiksi.

Honkiniemen leirikeskus vihittiin käyttöön 8. kesäkuuta 1970 piispa Eero Lehtisen johdolla.

Leiritoiminnan muuttuessa vähitellen yhä enemmän ympärivuotiseksi, päätettiin rakentaa kahden rivitalon ja yhden kokoustilan sekä saunan käsittävä laajennus. Tämä Tapiolaksi nimetty osa otettiin käyttöön 1982.

Käytön monipuolistuminen ja asiakkaiden muuttuneet majoitusodotukset toivat lisää majoitustilaa vuonna 1996, jolloin valmistui Metsola-niminen rakennus, jossa on kahden hengen huoneiden lisäksi kokoontumistila ja sauna.

Päärakennuksen saneeraus ja uusi, lähinnä nuoriso - ja rippikoulutyön toiveiden mukaan rakennettu opetustila ja leirityöntekijöiden majoitushuoneet valmistuivat 1998. Uudisrakennus nimettiin Väinöläksi.

Vuonna 2009 Honkiniemi juhli 40-vuotissyntymäpäiviään. Samana vuonna saatiin päätökseen kauniin hirsikappelin rakentamistyöt. Kirkon on suunnitellut ja rakentanut Honkarakenne Oy.  Ähtärinjärven rantaan nousseen tiekirkon vihki käyttöön piispa Laulaja toukokuun viimeisenä viikonloppuna v. 1999. Samana viikonloppuna kirkossa olivatkin jo ensimmäiset häät. Kirkon alttaritaulu on poikkeuksellinen. Kirkossa ei ole tyypillistä, maalattua alttaritaulua. Alttaritauluna toimii näkymä järvelle ja näin ollen luonto maalaa uuden taulun joka päivä, maisemat vaihtuvat vuodenaikojen mukaan. Yksityiskohtana keskipalkissa oleva risti, joka syntyi vahingossa juuri oikeaan kohtaan.

Kesällä 2000 Honkiniemeen valmistui oma jätevedenpuhdistamo.