Nurmon hautausmaa

Kirkonmäki

Nurmonjoentie 17, 60550 Nurmo

Avoinna klo 6–23, juhlapyhinä ympäri vuorokauden.

Nurmon kaunis hautausmaa kirkon ympärillä on monien muistojen paikka. Siellä on mm. sankarihauta-alue, jossa sotien menetyksistä muistuttavat 164 sankarivainajan muistoristit, 1918-sodan sankaripatsas, Karjalaan jääneiden muistokivi Laatokka, 1918 vakaumuksensa puolesta henkensä antaneiden muistokivi, rintamamieshauta sekä Kalervo Kallion veistämä enkelipatsas vuodelta 1951. Kirkon läheisyydessä on myös 1860-luvun suurten nälkävuosien muistokivi.

Marraskuussa 2005 Nurmon hautausmaalla siunattiin käyttöön uurnalehto. Uurnalehdon muistomerkin Taivaan Portti on suunnitellut ja toteuttanut kuvanveistäjä Timo Suvanto. Muiden paikkakuntien kirkkomaihin rakkaansa kätkeneillä on mahdollisuus sytyttää kynttilänsä Muistojen kivelle.

Hautausmaalla voi kesäkeskiviikkoiltaisin osallistua noin puoli tuntia kestävään kirkkopihahartauteen.

Alla kuva hautausmaan kartasta.

Nurmon kirkko ja hautausmaa sijaitsevat noin 1,5 km Nurmon keskustasta reittiä Nurmontie – Länsitie – Nurmonjoentie. Pysäköintialueet ovat Nurmonjoentien kummallakin puolella. Kirkon huoltorakennuksesta Nurmonjoentien toiselta puolelta löytyy WC ja inva-WC.

Esteetön wc Esteetön wc
wc wc