Törnävän kirkko

Kuva Törnävän kirkosta.

064184260 Päivystävä vahtimestari

Kirkkosalissa ja urkuparvella on istumapaikkoja yhteensä 550.

Kirkon varaukset tehdään palvelutoimistoon. Ohjeet konserttivarauksen tekemiseen löytyvät kirkot ja tilat osiosta.

Seinäjoen kirkot -esite suomeksi »Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Nyt voit tutustua Törnävän kirkon sisätiloihin myös Google Maps -sovelluksen kautta. Käy peremmälle!

Törnävän kirkko on Seinäjoen seurakunnan ensimmäinen kirkko. Sen on alun perin rakentanut Venäjän valtio Östermyran ruutitehtaan ruutimakasiiniksi vuonna 1827. Myöhemmin makasiini päätettiin muuttaa kirkoksi ja kirkon rakennustyöt tehtiin seurakunnan yhteisin ponnistuksin ja uhrauksin tehtaan isäntä G. A. Wasastjernan johdolla.

Törnävän kirkko valmistui vuonna 1864 ja se vihittiin tarkoitukseensa saman vuoden elokuussa. Kirkon kellotorni on omaleimainen siksi, että se on alun perin ollut ruutimakasiinin vartiotorni, joka on ollut huomattavasti matalampi. Kirkon arkkitehtuuri muistuttaa lähinnä goottilaista tyyliä suippokaarisine ikkunoineen ja oviaukkoineen sekä koristeellisine saarnatuoli- ja alttarirakenteineen.

Kirkkotarhan vanhan kiviaidan portinpylväässä on Östermyran pruukin seppien valmistamana uhrilaatikko, jonka yläpuolella ovat sanat: ”Älä unohda köyhää koska sinulla on iloinen päivä. Anna mielelläsi niin sinulle myös annetaan.” Uhrilaatikkoon kertyneet varat käytetään seurakunnan diakoniatyöhön, siihen tarkoitukseen, johon sanat kehottavat meitä ropomme antamaan.

Kellotornissa on kolme kirkonkelloa, joista kaksi on alkuperäisiä pronssikelloja.

Törnävän kirkon urut: Ensimmäiset urut valmistuivat kirkkoon vuonna 1904 ja ne olivat aluksi 10-äänikertaiset. Myöhemmin niihin lisättiin kolme äänikertaa. Urut olivat käytössä yli 60 vuotta. Uudet 21-äänikertaiset urut otettiin käyttöön 24.3.1968. Urut valmisti urkurakentamo Hans Heinrichs Maksamaalta.

Esteettömyys

Törnävän kirkossa on invaluiska oikeanpuoleisen sisäänkäynnin luona. Kirkossa on induktiosilmukka ja äänentoistolaitteet. Hautausmaan huoltorakennuksella (siunauskappelin ja kirkon välissä b-pysäköintialueella) on inva-WC ja -luiska.

Pysäköinti

Alueella on ilmainen pysäköinti ja noin 380 parkkipaikkaa.

Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka

ke 20.3. klo 17.30 -18.00

Kirkkorytmis Törnävän kirkko

Kirkkorytmis on lasten ja aikuisten yhteinen musiikkihetki kirkossa.
to 21.3. klo 18.30

Ruukintie 157, 60200 Seinäjoki

Yhdessä sanoin ja sävelin, Kansan raamattuseura

Yhdessä sanoin ja sävelin -illat jatkuvat Törnävän kirkossa, Ruukintie 157, Seinäjoki. Torstaina 21.3. illan aiheena on "Suomi ja juutalaiskysymys kesällä ja syksyllä 1942."

Kansanlähetyksen Kohtaamispaikkamessu

Tervetuloa Kansanlähetyksen Kohtaamispaikkamessuun!
ke 27.3. klo 18.00

Kolmen vartin messu

Tervetuloa hiljaisen viikon keskiviikon messuun
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain iltamessu

Tervetuloa kiirastorstain iltamessuun
pe 29.3. klo 15.00

Jeesuksen kuolinhetken rukoushetki

Tervetuloa rukoushetkeen

Ilta Lakeudelle -pääsiäistapahtuma: Lapsen kokoinen pääsiäinen

Koko perheen iloinen & musiikillinen pääsäisjuhla, jossa pääsiäisen tunnelmaan meitä virittelee Solina-kuoro Suvi Ilosen johdolla.

Ilta Lakeudelle -messu

Hauta on tyhjä! Tervetuloa iloitsemaan yhdessä pääsiäispäin ehtoollisjumalanpalvelukseen Törnävän kirkkoon! Messun musiikeista vastaa gospelyhtye Maksetut Viulut.