Puut istutetaan sydämen muotoon

Seurakuntametsän istutustapahtumassa seurakuntalaiset pääsevät istuttamaan metsää, kuulemaan tietoiskuja ja paistamaan makkaraa.

Kolme miestä metsässä puuntaimia käsisään.

Martti Kaksonen kävi täydentämässä istutuskaukaloa 150 uudella taimella ennen paluutaan uudistusalueelle. Jouni Aila ja Esko Karttunen odottavat vuoroaan seurakuntametsän istutustapahtumaan asti.

Seurakuntalaiset pääsevät istuttamaan seurakuntametsää Varrasjärventien varteen. Viereiset, muutama vuosi sitten ristin muotoon istutetut kuusen- ja koivuntaimet tulevat nyt saamaan seurakseen sydämen muotoon istutettavat jalopuutaimet.

– Taimia on kaikkiaan noin 10 600, mutta tapahtumassa näistä istutetaan vain pieni osa, puistopäällikkö Esko Karttunen sanoo.

– Istutettavan uudistusalueen lisäksi tapahtuman osallistujat pääsevät tutustumaan muihin läheisiin seurakunnan metsäalueisiin. Suojeltu korpimetsäkin on aivan uudistusalueen vieressä.

Alueelle pääsee esteettömästi

Seurakunnan metsänhoidossa huomioidaan luonnon monimuotoisuus. Karttusen lisäksi työhön osallistuu luottamustoimenaan metsäalan ammattilainen Jouni Aila.

– 90-luvulla konstit olivat toiset. Tuolloin kaivettu oja on nyt tukittu, ja kosteikon paluuta odotellaan, Aila toteaa.

– Alueelle on jätetty normaalia enemmän säästöpuita. Esimerkiksi kaikki haavat on säästetty. Palokärki on yhdessä niistä pesinyt, Aila lisää.

Karttusen johdolla kaikkia seurakunnan metsiä on hoidettu ilmastoystävällisesti. Uudistus- ja hoitotyöt on tehty ajallaan ja tunnollisesti.

Vaikka isot hoito- ja hakkuukokonaisuudet tekee jatkossakin metsäalan toimijat, toivoo seurakunta saavansa istutustempauksella seurakuntalaiset innostumaan metsistä.

– Istutuksen jälkeenkin alueella voi käydä vapaasti. Grillipaikalle on lyhyt matka ja esteetön kulku, Karttunen sanoo.

Seurakunnan eri toimialoilla on suunnitelmissa järjestää alueella omia teemallisia päiviä ja tapahtumia, kokouksiakin.

– Metsänhoito ja metsät ovat osa seurakunnan toimintaa, Karttunen toteaa.

Metsänistutustapahtuma

Ma 23.5. klo 16–20 metsänistutustapahtuma Ylistaron Varrasjärvellä. Tule kokeilemaan metsätaimien istutusta Varrasjärvelle seurakunnan metsään! Ajo-ohje: Käänny Seinäjoentieltä Varrasjärventielle Teräsmäen (Leppinen Oy) kohdalta. Opasteet perille. Suosittelemme kimppakyytejä. Tarjolla on makkaraa ja mehua. Hartaushetki klo 16.30 ja 18. Asianmukainen varustus.

2022-05-19 10:00:43.0