Seinäjoen seurakunnalle myönnettiin Kirkon ympäristödiplomi viidettä kertaa

Kirkkohallituksen virastokollegio on myöntänyt 9.6.2022 kokouksessaan Seinäjoen seurakunnalle Kirkon ympäristödiplomin vuosille 2023–2027. Seurakunnan ympäristötyö on ollut pitkäjänteistä – diplomi myönnettiin jo viidettä kertaa.

Lakeuden Ristin kirkko kuvattuna vehreän kirkkopihan puolelta.

Ympäristödiplomin auditointi suoritettiin onnistuneesti Ylistarossa 10.5.2022 HSEQ-päällikkö Laura Sahlbomin johdolla. Hän kiitteli Seinäjoen seurakunnan yksiköiden tekemää laaja-alaista ympäristötyötä.

– Pitkäjänteinen ja määrätietoinen työ sekä erittäin sitoutunut henkilöstö tuottavat todella vaikuttavaa tulosta.

Auditointitilaisuudessa katselmoitiin ympäristökatselmus, ympäristökatselmuksen pisteytystaulukko ja kirkkoneuvoston hyväksymä ympäristöohjelma.

– Auditointipäivänä keskityttiin erityisesti jatkuvan parantamisen todentamiseen, koska seurakunnassa diplomivaatimusten perusasiat olivat ennakkomateriaalin perusteella erittäin hyvällä tolalla, summaa Sahlbom.

Auditoinnin tuloksena Sahlbom totesi, että ympäristökatselmuksessa toteutuvat Kirkon ympäristödiplomissa vaadittavat minimikriteerit. Vapaavalintaisista kohteista lisäpisteitä kertyi 295, mikä ylitti selvästi vaadittavan minimimäärän (100 pistettä).

Kirkkohallitus päätti Kirkon ympäristödiplomin perustamisesta vuonna 2001. Se on Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntia varten laatima järjestelmä, jonka avulla seurakunta voi kantaa ympäristövastuutaan. Ympäristödiplomi viitoittaa suuntaa ja antaa konkretiaa ympäristövastuun toteuttamiseen seurakunnan työssä ja toiminnassa.

Seinäjoen seurakunnassa 12-henkinen ympäristötyöryhmä huolehtii yhdessä asetettujen tavoitteiden toteutumisen seurannan ohella myös ympäristöohjelman päivittämisestä, ympäristölainsäädännön muutosten seurannasta, ympäristökoulutuksesta, -aloitteista ja tiedottamisesta, yhteistyöstä sidosryhmien kanssa ympäristöasioissa sekä diplomin uusintahaun käynnistämisestä.

Lisätiedot:

Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen, p. 050 548 9451, esko.karttunen@evl.fi
Auditoija Laura Sahlbom, p. 050 340 7038, laura.sahlbom@eerolayhtiot.fi

Lue lisää: Kirkon ympäristödiplomin käsikirja - evl.fi