Toivottu kesätyö kahvilassa ja kirkko-opastuksen parissa

Seinäjokelaisilla Aada Hakamäellä ja Lilli Hämäläisellä on takanaan kohta kolme viikkoa työtä Seinäjoen seurakunnan kesäkahvilassa. Mission Cafén nimellä kulkeva kahvila sijaitsee Lakeuden Risti -kirkon aulassa, jossa se avasi ovensa 10. päivä kesäkuuta. Elokuun 12. päivään saakka toimivassa kahvilassa työskentelee neljä nuorta, jotka toimivat myös kirkon oppaina.

mission-cafe_01__matti-hautalahti_Ilkka-(002).jpg

Itse hankittu kesätyöpaikka lämmittää seinäjokelaisnuorten mieltä. Kesän jälkeen Aada Hakamäki (vas.) ja Lilli Hämäläinen jatkavat opiskeluitaan lukiossa.

Kahdeksantoistavuotiaalle Aadalle kesä on toinen seurakunnan kesäkahvilassa. Viime vuoden hyvien kokemusten jälkeen kesätyön saanti tutusta paikasta oli odotettu asia. Myös vuotta nuoremmalle Lillille työ kahvilassa on mieluinen, sillä hän haki vastaavanlaista työtä myös toisaalta.

– Jo etukäteen ajattelin, että työ täällä on mukavaa. Kirkko-opastus tuo työnkuvaan monipuolisuutta ja sopivasti haastetta, koska meillä käy myös paljon turisteja, joille kerromme kirkosta englanniksi.

Mission Caféessa työskentelee yhteensä neljä nuorta, joiden kesken viikkojen työvuorot on jaettu. Ennen työn alkamista nuoret perehtyivät Lakeuden Ristin rakennusvaiheisiin ja kirkon muihin yksityiskohtiin kirjojen ja verkosta löytyvän tiedon avulla. Aadan ja Lillin mielestä rakennusaikojen menetelmistä löytyi monia mielenkiintoisia yksityiskohtia kerrottavaksi kirkon arkkitehtuurista kiinnostuneille.

– Alvan Aallon suunnitteleman Lakeuden Ristin rakentaminen aloitettiin vuonna 1957 ja kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1960. Kaikki täällä rakennettiin täysin käsin, eikä nostureita käytetty apuna, Aada kertoo.

– Kirkon kuuluisa torni rakennettiin kolmessa viikossa, mikä on nopea tahti, kun ajattelee tornin korkeutta, joka on 65 metriä, Lilli lisää.

Kirkon opastuksen lisäksi kesätyöntekijöiden toimenkuvaan kuuluu tornin oven avaaminen turisteille. Ylös huipulle pääsee joko portaita pitkin tai hissin avulla. Ylhäältä avautuu laajat näkyvät Seinäjoen ylle, minkä ansiosta torni kuuluukin kaupungin suosituimpiin nähtävyyskohteisiin. Käynti tornissa on ilmaista, mutta halutessaan kävijä voi maksaa niin kutsutun hissimaksun kahvilaan ja tukea näin Seinäjoen seurakunnan tekemää lähetystyötä maailmalla. Myös kesäkahvilan tuotto tilitetään alueseurakunnan nimikkokohteiden ja nimikkolähettien työn tukemiseen.

Seinäjoen seurakunta työllistää vuosittain yli 50 nuorta kesätöihin. Eniten nuoria on puistotoimessa hautausmaiden ylläpitotehtävissä, mutta myös kasvatuksen ala ja kirkkojen opastehtävät työllistävät suuren joukon nuoria. Kesätyöjakson vaihtelevat kuukaudesta neljän kuukauden mittaisiin. Seurakunta työllistää nuoria myös ympäri vuoden erilaisille varhaisnuoriso-, nuoriso- ja rippikoulutyön leireille.

Mission Café -kesäkahvila

•    10.6.–12.8. jokaisena päivänä klo 11–17.
•    Sijaitsee Seinäjoen kirkon, Lakeuden Ristin, aulassa.
•    Tarjolla kahvia, teetä, jäätelöä, vettä ja itseleivottua kuivakakkua.
•    Työllistää neljä nuorta, jotka toimivat kahvilatyöntekijöinä ja kirkon oppaina.

Kirjoittaja: Hanna Hattar

Kuva: Matti hautalahti