Peräseinäjoen kirkko täyttää 130 vuotta

Peräseinäjoen kirkossa ensi pyhä on aivan erityinen.

talvi2018_LH_muok_NETTI.jpg

Peräseinäjoen Pyhän Paavalin kirkko valmistui 1892. Sen on suunnitellut lääninarkkitehti Ivar Aminoff, rakennusmestarina toimi Juho Karjalahti. Kuva: Seinäjoen seurakunnan arkisto.

Tulevana sunnuntaina kirkoissa kajahtaa taas Hoosianna-hymni ensimmäisen adventin merkkinä. Peräseinäjoen kirkossa pyhä on aivan erityinen.

– Kokoonnumme kello 10 kirkkoon juhlamessuun ensimmäisenä adventtina 27. marraskuuta eli juuri samana päivänä, kuin ensimmäinen jumalanpalvelus pidettiin Peräseinäjoen kirkossa 130 vuotta sitten, kertoo Peräseinäjoen johtava kappalainen Heikki Maakorpi.

Messussa saarnaa Jouko Ala-Prinkkilä, mukana ovat seurakunnan kuorot ja musiikkiryhmät.

– Veisaamme myös yhdessä Armas Maasalon adventtivesperin päätösvirttä, joka Hoosiannan tavoin kuuluu joulunodotukseen ja jota tiettävästi veisattiin Peräseinäjoen kirkon ensimmäisessä jumalanpalveluksessa.

Näyttely Peräseinäjoen kirkon vaiheista

Seinäjoen seurakunnan arkistoasiantuntija Riikka Jäsperlä on koonnut juhlaan näyttelyn Peräseinäjoen kirkon eri vaiheista, nähtäville saadaan säilyneitä dokumentteja aina kirkon alkuajoista lähtien.

– Seurakuntien arkistot ja esinekokoelmat ovat tutkijoiden aarreaittoja. Ne kertovat monin tavoin seurakunnan, kirkon ja paikallisen yhteisön historiasta ja arvoista.

Erityisesti vanhat kuulutukset ovat osoittautuneet mitä mielenkiintoisimmiksi lähteiksi.

– Ennen kirkoissa kuulutettiin tiedoksi maallisetkin asiat, joten kuulutuksista voi löytää tietoja pitäjänkokouksista, taksvärkkipäivistä, varkauksista tai vaikkapa kadonneista lampaista.

Dokumenttielokuva Ylistaron kirkosta

Kirkon lisäksi Peräseinäjoella juhlitaan myös 50 vuotta täyttävää seurakuntataloa, 140 vuotta täyttävää seurakuntaa, 115 vuotta täyttävää kirkkokuoroa ja 30 vuotta täyttävää Peräkamarikuoroa.

– Messun jälkeen juhlapäivä jatkuu seurakuntatalolla yhteisellä keittolounaalla. Tervetulosanat lausuu Timo Niemi ja juhlapuheen pitää Matti Korpiaho, historiikissa kuullaan Markku Ylistä ja päätössanoista vastaa Markku Orsila, kertoo Heikki Maakorpi.

Juhlan musiikista vastaavat Fire Band sekä perhemuskarin ja perhekerhon väki.

– Tilaisuuden päätteeksi tarjolla on kakkukahvit.
Myös Ylistaron kappeliseurakunnan kirkkoja on tänä vuonna juhlittu, Komia kirkko on täyttänyt 170 vuotta ja Kitinojan kirkko 70 vuotta.

– Dokumenttielokuva Ylistaron kirkon rakentamisesta saa niin ikään sopivasti tulevana viikonvaihteena ensi-iltansa Filmiä ja valoa -festivaaleilla ylistarolaisessa elokuvateatteri Matin-Tuvassa, iloitsee Riikka Jäsperlä.

Ensimmäisenä adventtina su 27.11.

SEINÄJOELLA

• kello 11.30 Koko perheen adventtilounas, srk-keskus, alasali.
  • kello 13–18 Piirin alueen joulunavaus. Messu kello 13 Piirin kirkossa ja joululauluhetkiä.
  • kello 17 Adventin kynttilähartaus Kultavuoren lenkkipolulla, lähtö Ilmolantien puolelta.

NURMOSSA

• kello 12.30 Adventtihartaus Ruuhikosken golfkentän kahvila-ravintolassa.
  • kello 17 Adventin musiikillinen hartaus ”Kohti joulua”, Hyllykallion srk-koti, srk-sali.

Seinäjoen seurakunnan kaikki tapahtumat löydät tästä linkistä.

Wed Nov 23 13:56:00 EET 2022