Seurakunnan adventtikalenteria kuvittaa tänä vuonna toivon kyyhky

Ota talteen lahja joulun odotukseen. Seurakunnan adventtikalenteri tipahtaa kotien postilaatikkoihin adventin alla.

Hanna_Riikka_Heikkila-joulukalenterin kuvittaja_kuvaaja Marjaana Malkamäki Kirkko ja kaupunki.jpg

Tämän vuoden adventtikalenterin ilmeen loihti kuvittaja ja Papu Designistä tunnettu kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä. Kuva: Marjaana Malkamäki/Kirkko ja kaupunki

Adventtikalenteria kuvittaa tänä vuonna kyyhky, joka kantaa nokassaan joulukuusen oksaa. Tämän vuoden Adventtikalenterin ilmeen loihti kuvittaja ja Papu Designistä tunnettu kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä.

– Kanteen päätyi lintu, joka on tuttu muistakin töistäni. Linnussa on lempeyttä, sympaattisuutta ja inhimillisyyttä. Se on sellainen hyvän ja toivon tuoja, kertoo Heikkilä.

Heikkilälle adventtikalenterin kuvittaminen oli merkityksellinen työtehtävä. Hän ei ole aiemmin kuvittanut kirkolle, mutta seurakuntien adventtikalenteriin hän oli törmännyt.

– On ihana ele kirkolta tehdä tällainen kuukauden mittainen lahja, joka sallii ihmiselle joka päivä pienen hetken pysähtyä oman elämän äärelle.

– Halusin tehdä kalenterin ilmeestä rauhallisen ja pelkistetyn, sillä joulun aika on muuten niin ruuhkaista ja täynnä paineita. Toivottavasti kalenteri auttaisi pysähtymään hetkeksi kaikkein tärkeimpien asioiden äärelle.

Rauhan viesti keskelle levotonta maailmantilannetta Kalenterin kirjoittajana toimi viime vuodesta tuttu Karoliina Pentikäinen. Hän kirjoitti luukkujen tekstit kevään ja kesään aikana. Kalenteria alettiin tehdä juuri, kun sota Ukrainassa oli puhjennut.

– Silloin ei tiedetty – eikä vieläkään tiedetä – millaiseen maailmantilanteeseen se osuu. Siksi tekstit piti kirjoittaa niin, että ne sopisivat tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Pentikäinen halusi tuoda kalenteriin pyhyyttä ja voimaa, jota ei arjen keskellä helposti huomaa.

Etsittiin yhtä aikaa läsnäoloa ja pysähtymistä, mutta samalla arkisia ajatuksia.

– Kaikkein pyhimmät hetket ovat niitä ihan tavallisia hetkiä.

Fri Nov 25 14:46:00 EET 2022