Ystävyys antaa mahdollisuuden sujuvalle kotiutumiselle

SeAMK tekee yhteistyötä Seinäjoen seurakunnan kanssa opiskelijoiden kotiuttamisessa Seinäjoelle. Ystävä-toiminta käynnistyy nyt uudelleen koronatauon jälkeen.

Korkeakoulupastori Aila Jaakkola ja SeAMK:in kansainvälisten opiskelijoiden koordinaattori Tiina Ojanperä.

Korkeakoulupastori Aila Jaakkola ja kansainvälisten opiskelijoiden koordinaattori Tiina Ojanperä kannustavat vapaaehtoisia mukaan Ystävä-toimintaan. Se johdattaa samoista asioista kiinnostuneet ihmiset yhteen ja tutustuttaa ulkomaalaiset opiskelijat Suomeen ja suomen kieleen. Kuvaaja: Jenna Koivisto.

Vapaaehtoisen Ystävä-toiminnan tarkoitus on tukea kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kotoutumista ja samalla tutustuttaa toiminnassa mukana olevia suomalaisia eri kulttuureihin.
Korkeakoulupastori Aila Jaakkola on ollut Ystävä-toiminnassa mukana alusta, vuodesta 2008 alkaen, jolloin kokoonnuttiin ystäväperhe-teeman alla.
-    Opiskelijoiden halutaan integroituvan yhteiskuntaan muutenkin kuin koulun välityksellä. Ystävien avulla heidän toivotaan jäävän kaupunkiin ja oppivan suomen kieltä. Ystävä-toiminnan kautta myös meillä on mahdollisuus tutustua heidän kulttuuriinsa, Jaakkola uskoo.
Oman työnsä korkeakoulupastorina Jaakkola vakuuttaa olevan parasta mitä voi teologina tehdä.
-    Olemme käytettävissä myös hengellisissä asioissa. Jokainen kahden ihmisen kohtaaminen on aina pyhä hetki.
-    Korkeakoulupastorin työssä tavoite on tukea koko kouluyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia ja olla tukena arjessa, Jaakkola sanoo.

Eteenpäin tuuppaamista

Jaakkola sanoo työnsä olevan rinnalla kulkemista ja positiivista tuuppaamista eteenpäin. Opiskelijat ottavat hänen mukaansa aikaisempaa rohkeammin yhteyttä riippumatta itse kunkin uskonnollisesta vakaumuksesta.
-    Nykyään opiskelijoissa on paljon myös ammatinvaihtajia eli he ovat muutakin kuin nuoria aikuisia, osa on myös perheellisiä.
Ennen pakollista koronataukoa Ystävä-toiminnassa oli mukana noin 70 ystävää tai ystäväperhettä. Saman aktiivisuuden Jaakkola toivoo säilyvän myös jatkossa.

Lisää viihtyvyyttä

Kansainvälisten opiskelijoiden koordinaattori Tiina Ojanperä sanoo SeAMK:ssa opiskelevan noin 300 uutta ulkomaalaista 18-40-vuotiasta opiskelijaa noin 30:stä eri maasta.
-    Koska opiskelu tapahtuu englanniksi, Ystävä-toiminnan toivotaan kohentavan opiskelijoiden suomen kielen taitoja. Pyrimme toiminnalla tutustuttamaan korkeakouluopiskelijoita myös suomalaiseen kulttuuriin sekä lisäämään heidän viihtyvyyttään.
Kevätlukukaudella Ystävä-toiminnan puitteissa järjestetään kaksi tapaamista, jonka jälkeen ystävykset jatkavat toimintaansa itsenäisesti. Toimintaan sisältyy myös järjestettyjä retkiä. Aikaisemmin on vierailtu mm. Honkiniemen leirikeskuksessa.
-    Pyrimme saattamaan yhteen samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Toivomme kivoja kohtaamisia ja yhteistä tekemistä, Ojanperä tiivistää.

Fakta:

-    Ensimmäinen Ystävä-tapaaminen järjestetään maanantaina 16.1. klo 17 Framilla.
-    Ilmoittaudu mukaan linkistä: https://forms.office.com/e/11yEW2D7RT
-    Seurakunta on mukana myös Opinlakeus-messuilla 18.-19.1.2023