Ruutukerho kokoaa yhteen - vaikka kotoa käsin

Viime syksynä aloittanut Ruutukerho ilmestyy taas - nimensä mukaisesti - ruutuihin 9. helmikuuta alkaen. Ruutukerho on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Muissa seurakunnissa seinäjokelaiset eivät tiedä vastaavaa järjestettävän.

vko_3_Ruutukerho_Sarah_Senf_lukkariin.jpg

Teksti Hannele Norja, kuva: Sarah Senf

Nelivuotiaat aina eskari-ikäisiin asti ovat tervetulleita Ruutukerhoon. Noin tunnin mittaisessa kerhossa ohjelma mukailee perinteisen päiväkerhon ohjelmaa.
-    Ruudun ääressä ei tarvitse istua ja kuunnella, sillä ohjelma on vuorovaikutteista, osallistavista laululeikeistä alkaen, lastenohjaaja Johanna Orrenmaa sanoo.
Ruutukerho toteutetaan Teams-sovelluksella ja siihen voi osallistua tietokoneen, puhelimen tai tabletin välityksellä.
-    Ruutukerhossa lapset oppivat samalla median ja somen käyttöä, Orrenmaa toteaa.

Jos kotoa ei voi lähteä

Ruutukerho on koettu tarpeelliseksi, koska kaikilla ei ole mahdollisuus osallistua seurakunnan tiloissa järjestettäviin päiväkerhoihin.
-    Monesti myös vanhemmille on helpompaa, kun ei tarvitse tai pysty lähtemään kotoa, lastenohjaaja Mari Näykki sanoo.
Tieto Ruutukerhosta on saatu vietyä eteenpäin yhteistyössä muun muassa kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.

Ruudussa jokainen huomataan

Seurakunnan lastenohjaajat Johanna Orrenmaa, Mari Näykki, Tiina Kortelainen ja Mari Louhivaara odottavat syksyn hyvien kokemusten jälkeen innolla Ruutukerhoa.
-    Lapset olivat yllättyneitä, kun heistä jokainen huomattiin ruudussa, Orrenmaa sanoo.
Ohjelma suunnitellaan osallistujien mukaan.
-    Ruutukerhossa laulamme uusia ja tuttuja lauluja ja keksimme muutakin mielekästä ja osallistavaa tekemistä sekä jutustelemme ihan vapaasti, Näykki sanoo.
Ohjaajat ovat vuorollaan ohjaamassa toimintaa kameran takana ja edessä.
Ruutukerhon lisäksi Seinäjoen seurakunnalla on tarjota verkkokerho myös ensimmäisen vauvan kanssa kotona oleville vanhemmille.
-    Vauvat verkossa -kerhossa vanhemmat voivat jakaa kokemuksiaan vauva-arjesta yhdessä toisten vanhempien kanssa.

FAKTA:

• Suunnattu 4-vuotiaista eskari-ikäisiin asti, myös päiväkerholaiset ovat tervetulleita.

• Kokoontuu Teams-sovelluksen ja tietokoneen, puhelimen tai tabletin välityksellä.

• Torstaisin klo 14.30 alkava kerho kestää noin tunnin.

• Ensimmäinen kokoontuminen torstaina 9.2.2023.

• Ei ole paikkakuntaan sidottua.

• Ruutukerho on ilmainen, kuten muukin seurakunnan varhaiskasvatuksen viikkotoiminta.

• Ruutukeroon on ilmoittautuminen, joka on alkanut osoitteessa: www.seinajoenseurakunta.fi/paivakerho

Wed Jan 18 15:11:00 EET 2023