Lähetystyö vie apuja sanoin ja teoin

Kahtena päivänä vuodessa valon määrä on kaikkialla maailmassa sama, kevät- ja syyspäiväntasauksena. Voisimmeko ajatella jakaa kaikkea muutakin tasaisemmin?

vko_11_Tasauspäivä_kuvaaja_Matti Hautalahti.jpg

Myös Nenäpäivään osallistuva tekee lähetystyötä. Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen Lähetysseura osallistuvat kampanjaan seitsemän muun suomalaisen järjestön kanssa. Kappalainen Olavi Hepomäki ja lähetyssihteeri Pia Ketola tietävät lukemattomia muitakin tapoja osallistua lähetystyöhön.

Kuva: Matti Hautalahti

Raamatun lähetyskäsky on edelleen voimassa, se kutsuu toimimaan.

–    Ja nettiaika antaa siihen hurjasti mahdollisuuksia, Seinäjoen alueseurakunnan lähetyssihteeri Pia Ketola sanoo.

Hän kertoo näkevänsä lähetystyön mahdollisuudet ja vaikutukset päivittäin lähettien somepäivityksistä. Seinäjoen seurakunnalla on nimikkolähettejä viidessä eri kohteessa Afrikassa, Aasiassa ja Euroopassa. He toimivat yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa.

–    Täällä kotiseurakunnassa meillä on monia eri mahdollisuuksia osallistua lähetystyöhön, Ketola sanoo.

Alueseurakunnan lähetystyön lippulaiva on Martti Visannin kujan Lähetyssoppi, Lakeuden Ristin Mission Cafén rinnalla.

–    Jokainen Kauneimpiin joululauluihin osallistunut on osallistunut myös lähetystyöhön. Varoja kerätään myös vapun sima- ja munkkimyyjäisissä, äitienpäivätapahtumassa, kolehteina, konserteissa ja muissa erilaisissa tapahtumissa, Ketola lisää.

Jumalanpalveluksissa rukoillaan lähetystyön puolesta. Lähetystyön tukemiseen voi osallistua sytyttämällä kynttilän lähetyskynttelikköön kirkkoon mennessään. Pitkäaikaisempaa sitoutumista haluavat voivat liittyä kummilapsitoimintaan.

Miehillekin löytyy tilaa

Kappalainen Olavi Hepomäki on Seinäjoen alueseurakunnan lähetystyöstä vastaava pappi. Hän vakuuttaa lähetystyössä olevan tilaa myös miehille.

–    Käytännön lähetystyönä miehet ovat tehneet puutöitä: tuhkauurnia, rukousjakkaroita ja Lakeuden Risti -kelloja, Hepomäki mainitsee esimerkkeinä.

Hän toteaa lähetystyön olevan evankeliumin viemistä eteenpäin sanoin ja teoin.

–    Käytännössä ihmisiä autetaan juuri siinä hädässä, mikä heillä on, Hepomäki tiivistää.

Kristittyjä on tänä päivänä enemmän Aasiassa ja Afrikassa kuin Euroopassa. 1800-luvulla kristinuskon painopiste oli Milanon, 1900-luvulla Madridin tienoilla. Tänään se on Etelä-Saharassa, Malin itärajalla.

–    Kristityt kolmansissa maissa alkavat olla jo huolissaan meistä länsimaiden kristityistä, Hepomäki sanoo.

Tarkoitus tulla tarpeettomaksi

Olkoon kyse sitten ruokaturvasta tai naisten aseman parantamisesta, lähetystyön lopullinen tarkoitus on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Niin Ketola kuin Hepomäki toteavat lähetystyön olevan myös rauhantyötä, jonka tarkoitus on tukea ihmistä.

–    Ja lähetystyö millä tahansa paikalla on yhtä tärkeää.

Tasaus-päivä

• Maanantaina 20.3. klo 18 – 20.30 seurakuntakeskuksessa.
  • Piispa Matti Salomäki ja Tiina Salomäki kertovat vierailustaan Etiopiaan.
  • Tasaus-keräyksen tuella varustetaan yhteisöjä ympäri maailmaa rakentamaan parempaa tulevaisuutta.
  • Työtä tehdään niin, että ihmisoikeudet toteutuisivat kaikkein ihmisryhmien parissa.
  • Oikeudenmukaisuutta on myös se, että ihmiset pääsevät itse toimijan rooliin omassa elämässään, eivätkä tule nähdyiksi vain avun kohteina.
  • Päivää vietetään syys- ja kevätpäiväntasauksen aikoihin.

Tapahtuman lisätiedot osoitteessa: www.seinajoenseurakunta.fi/etiopia-ilta

Pia Ketola