Seinäjoen seurakunnan kirkkoherran virkaan neljä hakijaa

Seinäjoen seurakunnan kirkkoherra Jukka Salo on jäänyt eläkkeelle 1.3.2023. Uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään syksyllä.

Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli on julistanut viran avoimeksi 22. helmikuuta. Hakuaikana 20. maaliskuuta kello 15 mennessä hakemuksensa olivat jättäneet:
TT, FT Ari Auranen
TM, VTM Taneli Hassinen
TM Minna Lainimo
TM Sanna-Leena Lavanti

Tuomiokapituli haastattelee hakijat 22. maaliskuuta ja antaa näistä lausunnon seurakunnalle 5. huhtikuuta kirkkoherran välillistä vaalia varten. Lausunnossa todetaan hakijoiden kelpoisuus ja arvioidaan heidän taitonsa ja kykynsä haettavana olevaan virkaan. Kirkkoherran valinnan tekee Seinäjoen seurakunnan kirkkovaltuusto ja uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään syksyllä.

Aikataulu
26.1. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle kirkkoherran valintaa välillisellä vaalitavalla.
15.2. Kirkkovaltuusto päättää pyytää tuomiokapitulilta välillistä vaalia.
22.2. Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli julkistaa viran haettavaksi.
20.3. Hakuaika päättyy. Tuomiokapituli haastattelee hakijat 22.3.
5.4. Tuomiokapituli antaa lausunnon hakijoista seurakunnalle.
12.4. Seurat Nurmon kirkossa klo 18. Kirkkoherran viran hakijat puhujina.
18.4. Vaalipaneeli Lakeuden Ristissä klo 18. Seurakuntalaiset voivat vielä saapuessaan jättää kysymysehdotuksia. Suora lähetys myös verkkokirkon ja Facebookin kautta.
19.4. Kaupunkilehti Eparissa esitellään ehdokkaat.
17.5. Kirkkovaltuusto esittää tuomiokapitulille valintansa kirkkoherraksi. Tiedoksiantoaika 7 pv + valitusaika 30 pv, joiden jälkeen, mikäli valituksia hallinto-oikeuteen ei ole tehty, tulee valinta lainvoimaiseksi.
1.9. Seinäjoen seurakunnan uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään

Seurakunnan verkkosivuilla voi seurata valinnan etenemistä ja jättää kysymysehdotuksia vaalipaneelia varten osoitteessa: seinajoenseurakunta.fi/kirkkoherran-vaali

Heli Lavila kasvokuva.
Heli Lavila