Gospeloratorio Lakeuden valo esitetään jälleen pääsiäissunnuntaina

Mäki-Reinien perhe harrastaa musiikkia ja on yhdessä osallistunut suurtuotannon toteutukseen.

Gospeloratorio Lakeuden Valo Mäki-Reinit

Raimo ja Päivi Mäki-Reini, mummun sylissä Elsa ja vierellä hänen äitinsä Salla Köykkä sekä Ossi Mäki-Reini juhlivat pääsiäistä osallistumalla yhdessä Lakeuden Valo gospeloratorioon.

Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2020 sävelletty, ja syksyllä 2022 ensiesitetty seurakunnan tilaama teos, Gospeloratorio Lakeuden valo, esitetään jälleen pääsiäisenä. Kaiken kaikkiaan teosta on esittämässä noin sata henkilöä.

Yksi suurtuotantoon osallistuneista on Mäki-Reinien perhe. Isä Raimo Mäki-Reini laulaa gospelkuoro Liekissä yhdessä tytär Salla Köykän kanssa, äiti Päivi puolestaan on mahdollistanut harjoitukset ja esitykset hoitamalla tyttären kuopusta Elsaa, joka jo viime syksynä oli mukana vain kolmen kuukauden ikäisenä ja Pietarin soolo-osuudet oratoriossa laulaa poika Ossi, joka on tunnettu muun muassa gospelduosta yhdessä vaimonsa Even kanssa.

– Osallistuminen on ollut hieno ja harvinaislaatuinen kokemus. Pääsiäinen on vuoden tärkein juhla, Jumala itse raivasi meille tien taivaaseen uhraamalla oman Poikansa Golgatan ristillä ja kuolema kukistettiin, kun Jeesus nousi ylös haudastaan, tiivistää Ossi Mäki-Reini.

Lastenhoitoapu tärkeässä roolissa

Raimo Mäki-Reini nauraa musiikkiharrastuksensa alkaneen oikeastaan jo ennen syntymäänsä.

– Kuorolaulu oli vanhempieni harrastus, itse aloitin 1982. Koko lapsuuteni ajan perheemme lauloi yhdessä Kyrönmaan opiston sekakuoro Petäjäisissä.

Päivi ja Raimo Mäki-Reini ovat jatkaneet sukuperinnettä kuoroharrastuksesta omassa perheessään.

– Päivi vetää Peräkamarikuoroa ja itse olen ollut Liekki-gospelkuoron lisäksi muun muassa Ilmajoen kamarikuorossa.

Liekki-kuorossa Seinäjoen seurakunnalla lastenohjaajana työskentelevä Päivi Mäki-Reini on tärkeässä tukiroolissa.

– Kun kanttori Sanna Ågren suunnitteli gospelkuoron aloittamista, juttelimme vaikeudesta saada nuoria laulajia kuoroon lastenhoito-ongelmien vuoksi. Tarjouduin vapaaehtoiseksi ja haluan näin olla mahdollistamassa pienten lasten vanhempien lauluharrastusta.
Oma tytär on hyvä esimerkki pitkän musiikkipolun kulkijasta.

– Olen aloittanut muskarista, laulanut lapsikuorossa sekä soittanut harmonikkaa musiikkiopistossa, soittanut bändeissä ja laulattanut yhteislauluja yksin kitaran kanssa sekä ollut mukana gospelkuoro Liekissä vuodesta 2015, jolloin kuoro perustettiin, summaa Salla Köykkä.

Yhteinen harrastus luo yhteenkuuluvuutta

Gospeloratorio Lakeuden Valon esitykset ovat Lakeuden Ristissä pääsiäispäivänä, sunnuntaina 9. huhtikuuta kello 21.30 ja 23.30. Myöhäiset esitysajankohdat mahdollistavat sen, että esitykseen olennaisena osana kuuluva valo- ja videotaide pääsee hämärän laskeuduttua kirkkosalissa oikeuksiinsa.

– On aina mahtavaa päästä osaksi näin isoa kuoroa ja vielä orkesteri ja solistit mukana. Tässä tuntuu, että saa maistaa palaa taivaasta. Ja kun perheestä on mukana näin iso osuus, tuo se yhteenkuuluvuutta, pohtii Raimo Mäki-Reini.

Päivi Mäki-Reini kertoo nauttivansa siitä, kun saa työssään seurakunnan varhaiskasvatuskerhoissa sekä kirkkoukulelen ja Peräkamarikuoron harjoituksissa viettää ikään kuin pitkää pääsiäistä.

– Kotona tykkään järjestää perheelle pääsiäisjuhlia, joihin liittyy tärkeänä osana suklaamunajahti. Omat lapset jo naureskelevat niiden perinteisille piilopaikoille, mutta lastenlapsille jahti tuo paljon riemua.

Gospeloratorio Lakeuden Valo

Lakeuden Risti, kaksi esitystä: su 9.4. klo 21.30 ja 23.30.
Sävellys, Lasse Heikkilä, sanoitus Anna-Mari Kaskinen.
Ilmainen sisäänpääsy, kolehti Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainaan, sekä Seinäjoen seurakunnan musiikkityön tukemiseksi.

Wed Mar 29 10:58:00 EEST 2023