Verkosta apua suhteen solmukohtiin

Maksuttomalle parisuhdekurssille voi osallistua verkossa koska tahansa.

Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen Riikka Uuksulainen ja Markku Orsila.

Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen Riikka Uuksulainen ja Markku Orsila ovat mukana myös Lankarin leirikeskuksessa toukokuussa järjestettävällä parileirillä. Kuvaaja: Jenna Koivisto

Seinäjoen seurakuntaan kuuluva Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa verkossa maksuttoman Pari Tunnetta -parisuhdekurssin. Kurssin tarkoituksena on kehittää kumppaneiden välistä tunneyhteyttä, antaa välineitä ristiriitojen käsittelemiseen ja lisätä ymmärrystä omasta parisuhteesta.

Kurssi perustuu kanadalaisen Sue Johnsonin kehittämään tunnekeskeiseen pariterapiaan. Kurssin videolla esiintyy tamperelaisia ammattinäyttelijöitä.

– Hauskojen tai vähemmän hauskojen videoiden lomassa edetään kurssia askel kerrallaan. Kurssi sisältää yhdeksän erilaista harjoitusta, jotka voi käydä tekemässä milloin haluaa. Kurssin käymisestä ei varmasti ole haittaa yhdellekään parille, sanoo Etelä-Pohjanmaan perheasian neuvottelukeskuksen johtajan Markku Orsila.

Apua monella tapaa

Kurssille voi osallistua osoitteessa www.paritunnetta.fi, eikä osallistuminen vaadi ilmoittautumista tai kirjautumista. Pari Tunnetta -kurssi on kehitetty Tampereen perheasiain neuvottelukeskuksessa ja mukaan ovat nyt lähteneet Seinäjoen sekä Vaasan seurakunnat.

– Jos on menossa vakava erokriisi, niin silloin ei kannata alkaa netissä kurssia tekemään, vaan ottaa meihin suoraan yhteyttä. Myös kurssin aikana voi olla meihin yhteydessä, jos siltä tuntuu, Orsila muistuttaa.

Seinäjoen keskustassa Kalevankadulla sijaitseva Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa. Kirkon tarjoamassa palvelussa käynnit ovat asiakkaalle maksuttomia.

– Tämä nettikurssi ei tietenkään korvaa meidän palveluitamme, vaan tuo uuden mahdollisuuden entisten rinnalle. Keräämme tästä kokemuksia ja kehitämme tarvittaessa palvelua jatkossa.

Parileiri toukokuussa

Seinäjoen seurakunnan Lankarin leirikeskuksessa järjestetään 5.–7. toukokuuta Pari Tunnetta -parileiri. Parisuhteelle tarkoitetun viikonloppuleirin tavoitteena on vahvistaa puolisoiden keskinäistä yhteyttä ja lisätä ymmärrystä omasta parisuhteesta.

– Leiri perustuu samaan ajatteluun ja teoriataustaan kuin tuo verkkokurssi. Viikonlopussa on vielä pareille tilaa, ja se on loistava mahdollisuus tulla pysähtymään sekä kehittämään omaa parisuhdettaan, Orsila vinkkaa.

Leirillä ovat mukana perheneuvojat Markku Orsila ja Riikka Uuksulainen Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksesta sekä kappalainen Arja Peltoketo Seinäjoen alueseurakunnasta.

Markku Orsila
Markku Orsila