Puhu meille Profeetan sanoin -runoilta

Runopiiri toteutti Kahlil Gibranin teksteihin pohjautuvan äänikirjeen. Rakastetun runoteoksen ilmestymisestä sata vuotta.

Lakeuden Risti sinistä taivasta vasten, etualalla punaisia tulppaaneja.

Seinäjoen seurakunnan runopiirin pitkäaikainen projekti on ollut tutustua rakastettuun maailmankirjallisuuden klassikkoon, vuonna 1923 ilmestyneeseen Kahlil Gibranin teokseen Profeetta. Teoksen ikiaikaiset viisaudet ovat jo sadan vuoden ajan ilahduttaneet ja inspiroineet lukijoita kaikkialla maailmassa.

– Itse kukin tuntee lukuisia sitaatteja kirjasta muistamatta niiden alkuperää. vaikkapa mietelmällä ”Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi. He ovat elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.”, onnitellaan monasti täysi-iän saavuttavaa nuorta, hymyilee runopiirin vetäjä Maire Leppälä.

Vapaaehtoisvoimin nuorten tukemiseksi

Khalil Gibran oli libanonilainen runoilija ja taiteilija, joka kuvaa teoksissaan mietelmin, runoelmin ja vertauskuvin kauneutta, rakkautta ja oikeudenmukaisuutta.

– Hänen sanansa puhuttelevat yhä koskettavammin nykyihmistä, joka yrittää koota itselleen eheätä maailmankuvaa ja etsiä elämälleen tarkoitusta.

Runoillassa Lakeuden Ristin kappelissa 24. toukokuuta kuullaan Seinäjoen seurakunnan runopiirin Profeetta-teoksen pohjalta toteuttaman äänikirjeen tekstit, joiden aiheina ovat muun muassa ystävyys, ilo ja suru, työ ja tuska, avioliitto, rakkaus, kuolema ja rukoileminen.

– Äänikirje on toteutettu cd-levyksi vapaaehtoisvoimin, erityisen kiitoksen ansaitsevat äänityksistä vastaavat Anne Ristikangas ja Heikki Koivisto, joka on myös säveltänyt teoksen musiikin.

Levyn tuotto ja tilaisuuden kolehti menevät Yhteisvastuukeräykseen, joka tänä vuonna kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn.

Mukaan seurakunnan runopiiriin

Seinäjoen seurakunnan runopiiri kokoontuu kesätauon jälkeen taas maanantaista 4. syyskuuta alkaen aina parillisina viikkoina kello 16 Seinäjoen seurakuntakeskuksessa.

– Uudet harrastajat ovat lämpimästi tervetulleita joukkoon. Ota mielirunojasi mukaan, tai tule muuten vaan. Jaamme kokemuksiamme, opimme toisiltamme ja tutustumme runoilijoiden elämäntarinoihin.

Seurakunnan runopiirissä on tällä hetkellä kymmenkunta harrastajaa ja lausuntataiteelle edelleen kysyntää eri tapahtumissa.

– Kesän kuluessa seurakunnan runopiiri muun muassa osallistuu kesäseuroihin sekä valmistautuu runo- ja musiikki-iltaan herättäjäjuhlien aikaan Törnävän kirkossa.

Puhu meille Profeetan sanoin -runoilta

ke 24.5. klo 18 Lakeuden Ristin kappeli.
Tekstejä Kahlil Gibranin kirjasta Profeetta, Seinäjoen seurakunnan Runopiirin äänikirjeen julkistamistilaisuus.
Ohjaus Maire Leppälä, musiikki Heikki Koivisto ja Heikki Karvonen.

Tue May 16 14:24:00 EEST 2023