Kirkkovaltuusto hyväksyi kiitoksella tasekirjan

Seinäjoen seurakunnan tasekirja, tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksyttiin kirkkovaltuuston kokouksessa kiitoksella. Vajaa 470 000 euroa ylijäämäinen tilinpäätös todettiin hyväksi, vaikka huolta kannettiinkin verotulojen vähenemisestä ja korostettiin tarkkaa taloudenpitoa edelleenkin.

Hallintojohtaja Paula Perälampi totesi tilinpäätöstä esitellessään, että kaikilla seurakunnilla eivät tunnusluvut ole niin hyvät kuin Seinäjoella. Lapuan hiippakunnassa 28 prosentilla seurakunnissa joku talouden tunnusluku on heikko.

Paula Perälampi mainitsi erityisesti rahavarojen riittävyyden: Rahavaroja oli vuonna 2015 vajaaksi 76 päiväksi, viime vuonna yli 106 päiväksi.

Hallinnon kehittäminen tuli monessa puheenvuorossa esille, ja erityisesti kannettiin huolta seurakunnan toimikunnista, niiden motivaatiosta ja visiosta. Kirkkoherra Jukka Salo mainitsi, että meneillään olevassa hallinnon kehittämishankkeessa esille tulevat myös toimikunnat ja niiden asema, henkilömäärä ja tehtävät.

Pilotin jälkeen varhaiskasvatus on seurakunnan yhteinen työmuoto. Varhaiskasvatuksen johtokunnan puheenjohtaja Arja Kankaanpää kertoi lukeneensa alueneuvostojen ja kappelineuvostojen yhteiseksi työmuodoksi vakinaistamisesta annettuja lausuntoja tarkasti ja listanneensa niistä ja työntekijöiden palautteesta ”aurinkoja ja pilviä”, kuten opettajana nykyään tekee oppilaidensa todistuksiin. Aurinkoja löytyi useita: yhteinen esite varhaiskasvatuksen tapahtumista koko seurakunnassa, yhteiset koulutukset ja työntekijöiden palaverit, yhteinen ohjelmarunko, joka on tuonut laadukkuutta, ja jota voidaan myös hioa paikallisesti. Alueellisia eroja toiminnassa on, sitä ei ole laitettu yhteiseen muottiin. NYPS eli eri alueilta edustajia sisältävä yhteistyöelin on johtokunnan mielestä varhaiskasvatuksen helmi. Pilviäkin löytyi: työntekijöiden sijoituspaikkojen vaihtuminen, kerhopisteiden tarviketilaukset ja vanhempien mukaan saaminen ovat kehitettäviä asioita. Kirkkoneuvosto on asettanut varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmän, joka aloittaa työnsä heti.

Johtokunta jatkaa työtään vuoden 2018 loppuun saakka. Eroa pyytäneen ja sen saaneen Ari Luoman tilalle valittiin johtokuntaan Kati Särmö.

Henkilöstötilinpäätös merkittiin tiedoksi, ja siitä todettiin, että työntekijöiden määrä on vähentynyt ja työntekijöiden määrä lisääntyi seurakuntatyössä ja väheni tukitoimissa. Huolta valtuutetuissa aiheutti sairaslomien lisääntyminen.

2017-06-07 19:49:43.0