Seinäjoelta jälleen eniten Yhteisvastuulle

Seinäjoen seurakunnassa kerättiin jälleen tänä vuonna Yhteisvastuulle eniten euroja koko maassa.

Yhteisvastuukeräyksen sydänlogo

Seinäjoen seurakunnassa kerättiin 2018 Yhteisvastuukeräyksessä yhteensä 76 375,95 €. Myös seurakunnan jäsentä kohden kerätyn määrän 1,48 € perusteella Seinäjoki oli keräystuloksessa suurten, yli 20 000 jäsenen seurakuntien ykkönen. Seinäjoen seurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen sanoo, että Seinäjoen korkean keräystuloksen taustalla on aina ollut täällä hyvin hoidettu ovelta ovelle -listakeräys.

— Sen tuotto oli tänä keväänä muutamaa euroa vaille 39 000 €. Myyjäiset ja tapahtumat tuottivat yli 11 800 € ja lipaskeräys yli 8 600 €. Seinäjoella keräykseen osallistui satoja vapaaehtoisia joko lista- tai lipaskerääjinä, kolehdinkantajina tai myyjäisten ja tapahtumien työntekijöinä.

Toiseksi eniten Yhteisvastuulle lahjoitettiin Jyväskylässä, 53 083,84 €. Hiippakuntatasolla eniten keräykseen lahjoitettiin Oulun hiippakunnassa (445 723,63 €) ja toiseksi eniten Lapuan hiippakunnassa (434 532,10 €.)

Ensi vuonna tuetaan lasten ja nuorten koulutusta

Suomalaiset lahjoittivat Yhteisvastuukeräykselle tänä vuonna yhteensä 3 138 702,14 euroa. Keräystilitys on luovutettu keräyksen suojelijalle, tasavallan presidentti Sauli Niinistölle. Tuotto jaetaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun (60 %), Kirkon diakoniarahaston (20 %) sekä paikallisseurakuntien (20 %) kesken. Varoilla torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja maailman konfliktialueilla.

– Suomi on hyvien ihmisten maa. Suomalaiset haluavat tukea avun tarpeessa olevia lähimmäisiä, niin lähellä kuin kaukana. Kenenkään päivittäinen arjesta selviytyminen ei kuitenkaan saisi olla toisten armeliaisuuden varassa. Tarvitaan myös vahvoja yhteiskunnallisia toimia. Nälkää ei tule nähdä, mutta nälkä tulee nähdä, Yhteisvastuukeräyksen johtaja Tapio Pajunen sanoo.

Vuoden 2019 Yhteisvastuukeräys tukee lasten ja nuorten koulutusta. Keräys käynnistyy sunnuntaina 3.2.2019 ja sen suojelijana toimii Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura.

Lisätietoja:

diakoniajohtaja Otto Savolainen, p. 050 570 6271, otto.savolainen@evl.fi