Kumpa tuntisin sinut paremmin 7.9. alkaen - Panostus arvokkaimpaan ihmissuhteeseen

Seinäjoella järjestetään syksyllä kurssi, jossa autetaan pareja kehittämään keskinäistä yhteyttä ja ymmärrystä toisiaan kohtaan.

Perheneuvojat_www_uutiset-500x750.jpg

Seinäjoen seurakunnan perheneuvojat Riikka Uuksulainen ja Tia-Maria Nord muistuttavat, että parisuhdetta voi parantaa pienillä muutoksilla.

Seinäjoen seurakunnan ja Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen Kunpa tuntisin sinut paremmin -parikurssi pyrkii parantamaan parien välistä yhteyttä ja ymmärrystä.

– Kurssille ei haeta täydellisiä pareja, vaan tavallisia pareja, jotka haluavat tehdä töitä oman parisuhteensa eteen. Kurssille voi tulla missä tahansa vaiheessa oleva pari, sanoo parikurssin toinen vetäjä ja Seinäjoen seurakunnan perheneuvoja Riikka Uuksulainen.

Kurssin ohjelma perustuu maailmankuulun Susan Johnsonin tunnekeskeisen pariterapian teemoihin.

– Tämä ei ole kuitenkaan terapiaryhmä, vaan täällä pyritään parantamaan keskinäistä ymmärrystä ja vahvistamaan tunneyhteyttä. Jos parilla on menossa ero- tai uskottomuuskriisi, niin yksityinen perheneuvonta tai terapia on parempi vaihtoehto, Uuksulainen toteaa.

TYÖSKENTELYÄ OMAN PARIN KANSSA

Parikurssi järjestettiin viime keväänä Seinäjoella ensimmäisen kerran.

– Tämä eroaa vertaisryhmistä sillä tavalla, että tässä tehdään paljon parityöskentelyä oman parin kanssa omissa huoneissa. Monelle parisuhde on yksityinen asia ja haluamme turvata, ettei kenenkään tarvitse puhua ryhmässä mitään siitä, jos ei halua.

Kurssilla Uuksulainen ja perheneuvoja Tia-Maria Nord käyvät ensin läpi lyhyitä alustuksia päivän aiheesta, jonka jälkeen parit siirtyvät työskentelemään keskenään.

– Yleensä paras palaute tulee siitä, kun on saanut puhua oman parinsa kanssa,Uuksulainen toteaa.

– Pienetkin muutokset voivat tehdä isoja asioita parisuhteessa ja pienellä säädöllä parisuhde voi lähteä oikeaan suuntaan, Nord muistuttaa.

PIENET ONGELMAT HELPPO KORJATA

Monessa parisuhteessa tulee tilanteita, jolloin yhteys kumppaniin katoaa ja tuntuu kuin välissä olisi muuri.

– Se on ihan tavallista, että voi kokea yksinäisyyttä tai etäisyyttä parisuhteessa. Kun ongelmat ovat pieniä, niin korjausliikkeitä voi tehdä paljon helpommalla. Jos pari on ollut puhumatta ja ilman seksiä vuosia, niin korjaaminen on paljon työläämpää. Kurssilta voi saada keinoja päästä taas lähelle toista niin henkisesti kuin fyysisesti, Uuksulainen sanoo.

Nord painottaa, että sama kuvio toistuu kaikissa suhteissa, ei pelkästään parisuhteissa.

– Suomessa on koulutettua väkeä, mutta meillä ei silti ole kurssia parisuhteelle tai vanhemmuudelle, vaan ne pitää keksiä itse tai oppia mallista.

Uuksulaisen mukaan parhaimmillaan parit ovat tehneet isoja oivalluksia kurssin aikana.

– Se on monelle palkitsevaa, kun ymmärtää, että voi itse vaikuttaa parisuhteeseen ja syventää tunneyhteyttä omaan pariinsa. Se on fiksun kansalaisen teko pitää arvokkaimmasta ihmissuhteesta huolta, Uuksulainen sanoo.

Kunpa tuntisin sinut paremmin

• Kurssi on tarkoitettu pareille, jotka haluavat parantaa keskinäistä yhteyttä ja lisätä ymmärrystään omasta parisuhteestaan.
  • Kurssille otetaan kuusi paria ja heidän toivotaan osallistuvan kaikkiin tapaamisiin ja sitoutuvan työskentelyyn.
  • Kurssi kokoontuu Etelä Pohjanmaan Perheasiain neuvottelukeskuksen tiloissa (Kalevankatu 12 b C1) lauantaina 7.9. klo 10-15 ja tiistaisin 17.9., 24.9., 8.10. ja 22.10. klo 17.30-19.30.
  • Kurssi on maksuton, tarjoilusta ja muista kuluista peritään 20 € / perhe.
  • Tarvittaessa pyrimme järjestämään lapsille erillistä ohjelmaa.
  • Ilmoittautuminen 30.8. mennessä Seinäjoen seurakunnan tapahtumat >

2019-08-07 16:09:00.0