Kastepukuja seurakuntakeskuksen aulassa

Seinäjoella seurakuntakeskuksen aulassa on esillä yhdeksän kastepukua. Jokaisella niistä on oma tarinansa. Yksi on ommeltu hääpuvun hunnuista ja toinen virkattu. Silmukoihin on pujahtanut yksi jos toinenkin rakkauden ajatus kastettavalle lapselle.
Kastemekko_www_700x500_S.jpg

Seurakuntakeskuksen aulassa on esillä yhdeksän kastepukua. Niistä jokainen on täynnä tarinoita. Niitä on ommeltu hääpuvun hunnuista ja hääpukujen valmistuksesta ylijääneistä kankaista. Yhden kastepuvun kangas mumman hääpuvusta, jossa hänet on vihitty 80 vuotta sitten. Kaksi pukua on virkattu. Silmukoihin on pujahtanut yksi jos toinenkin rakkauden ajatus kastettavalle lapselle.

Kastepuvut ovat sukujen vaalimia aarteita. Vanhin vitriinissä olevista kastepuvuista on vuodelta 1964. Vaatimattomanakin se on huolella pidetty, sillä se on äidin valmistama ensimmäiselle lapselleen. Tämä niin kuin kaikki muutkin kastepuvut ovat olleet jo monen kastettavan lapsen yllä.

Meidän aikamme perinteisen kastepuvun historia on lähes 200 vuotta vanha. Kastepuvun käyttö juontaa juurensa alkuseurakunnaan ajoille saakka. Silloin kastettava riisui kasteen yhteydessä vanhan pukunsa pois ja puki ylleen valkoisen vaatteen. Tämä kuvaa kasteen sisältöä, jossa ihminen siirtyi vanhasta uuteen, pahan vallasta Kristuksen valtaan. Valkoinen kastevaatteen väri kuvaa iloa, kiitollisuutta ja puhtautta.

Kastejuhlassa pappi voi tuoda esiin kastepuvun merkitystä ottamalla kiinni kastepuvusta ja lausua:

-Apostoli Paavali sanoo: ”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.” (Gal. 3:27)

2019-08-22 08:00:00.0