Minu arm

Seinäjoen kirkkokuoro teki 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi matkan Tallinnan Laulujuhlille. Oman 50-vuotisjuhlakonserttinsa kuoro pitää sunnuntaina 13.10. Lakeuden Ristin kirkossa klo 18.

Kuva Tallinnan laulujuhlien yleisömerestä 2019.

Tallinnan laulujuhlat 2019.

Laulujuhlat aloitettiin 5. heinäkuuta Vapaudenaukiolta. Uusgoottilaisesta Johanneksen kirkosta tuotiin Laulujuhlien tuli juhlalavalle. Avajaistilaisuuden sykähdyttävin esitys oli runsaan sadan eri ikäisen kanteleensoittajien esitykset. Samana iltana osallistuttiin Alexela konserttitalossa järjestettyyn ”Suur suvine kohtumine. Söbrad.” -konserttiin, jossa orkesterina oli Eestin kansallinen sinfoniaorkesteri johtajanaan kapellimesteri Neeme Järvi. Illan ohjelmassa kuultiin säveltäjiä: Jean Sibelius, Robert Schumann, Rudolf Topias, Peter Vähi ja Eduard Tubin. Solisteina sopraano Elina Nechayeva ja pianotaiteilija Kalle Randalu.

Lauantaina saimme seurata Laulujuhlien suurta kulkuetta, jossa oli mukana 30 000 laulajaa, soittajaa ja tanssijaa koko Viron alueelta. Kulkueen iloinen marssi läpi Tallinnan Laululavalle kesti neljä tuntia. Lauantai-iltana oli Laulujuhlien suuri avajaistilaisuus Piritalla. Ensimmäinen elämys oli, kun tulimme Laulujuhlarinteelle 150 000 hengen yleisömeren yläpuolelle. Sektorilta C löytyi viidentoista minuutin etsimisen jälkeen oma varattu paikka.

Kun 15 000 kuorolaista ja suurin osa yleisöstä seisaalleen nousten aloittivat Viron kansallislaulun ”Mu isamaa mu önn ja rööm” (Fredrik Pacius), sitä on vaikea sanoiksi pukea, se on koettava. Ja heti päälle Viron Presidentin Kersti Kaljulaidin tervehdys. Ohjelma jatkui laululla Kuulajale (Gustav Ernesaks), teksti Betti Alver, johtajana Hirvo Surva. Avajaisjuhlassa oli erittäin iloinen ja positiivinen tunnelma, myöskin kymmenissä myyntikojuissa. Tuhansia kansallispukuisia lapsia ja nuoria. Uskallan sanoa, että tunnelma juhlassa oli vapautunut ja kansallinen isänmaallisuus huokui ihmismerestä.

Tallinnan Laulujuhlat järjestetään joka viides vuosi. Saimme olla mukana kokemassa valtavan elämyksen pienen Viron kansan itsenäisyyden ja vapaudenrakkauden ilmapiirissä. Laulujuhlien pitkä 150-vuotinen perinne on kantanut kansaa vaikeitten miehitysvuosienkin läpi. Toompealla liehuu Viron lippu. Seinäjoen kirkkokuoron juhlamatka onnistui.

Jorma Aro

Seinäjoen kirkkokuoro, tenori