Asunnottomien yö kutsuu kuulemaan

Lokakuun 17. päivänä klo 17 Seinäjoen kaupungin pääkirjasto Apilassa ja sen ympäristössä järjestettävä Asunnottomien yö kutsuu seinäjokisia kuulemaan ja keskustelemaan asunnottomuudesta.

‒ Asunnottomuus koskettaa yli 5000 ihmistä Suomessa. Vaikka puolet heistä on pääkaupunkiseudulla, asunnottomuus näkyy myös Seinäjoella. Ilman asuntoa olevien määrää on kuitenkin vaikea arvioida, koska suuri osa asuu ystävien luona, kertoo Seinäjoen seurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.

Ystävät ovat monelle tärkeä tukiverkosto, jota ilman ei pärjää. Etuuksien selvittely on vaativaa työtä jopa ammattilaiselle ja byrokraattisessa järjestelmässä päätökset saattavat kestää odotettua kauemmin.

‒ Syyt ovat usein monitahoisia ja vaikeudet kulkevat käsikädessä kertautuen. Yllättävät asiat elämässä, ylivelkaantuminen tai vaikkapa avioero, voivat johtaa pahimmillaan asunnottomuuteen, toteaa Savolainen.

Asunnottomuus voi olla myös väliaikaista esimerkiksi vankilasta vapautuessa. Muita syitä asunnottomuuteen voivat olla korkea vuokrataso, päihteiden käyttö tai sairastuminen. Tyypillisessä tilanteessa vuokrarästit aiheuttavat maksuhäiriömerkinnän, jonka seurauksena uutta asuntoa on vaikea löytää.

Koti on ihmisen tukikohta ja perustarve

‒ Asunnottomuus on inhimillisyyttä koskeva syvä haava. Koti on ihmiselle tukikohta ja perustarve. Kun se puuttuu, myös muiden asioiden hoitaminen vaikeutuu. Tärkeintä on hakea apua ajoissa, Savolainen korostaa.

Seinäjoen seurakunnan diakoniatyö tarjoaa asunnottomille keskusteluapua ja neuvontaa. Seurakunnan kautta voi saada lisäksi muutamaksi viikoksi tukiasunnon, joka voi antaa lisäaikaa järjestää asuntoasioita. Myös ruoka-apu ja pieni rahallinen apu, esimerkiksi vaatteita varten, on mahdollista. Seinäjoen kaupungin aikuissosiaalityöllä on kuitenkin merkittävä rooli asunnottomuuden ennaltaehkäisyssä.

‒ Kaupunki on onnistunut tässä työssä varsin hyvin erityisen asumisneuvonnan kautta. Työn hyvät tulokset ja vaikutukset on ollut nähtävissä myös diakoniatyössä, Savolainen toteaa.

Tapahtumassa tietoa avun hakemisesta

Asunnottomien yö -tapahtuma alkaa riisipuurotarjoilulla, jonka järjestävät Seinäjoen Seudun Sotilaskotiyhdistys ry:n Sotilaskotisisaret ja Seinäjoen seurakunnan diakonityö. Tapahtumassa kuullaan asunnottomuuden parissa työskenteleviä asiantuntijoita sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro. Iltaa jatketaan seurakuntakeskuksessa klo 19.30, jonne voi tulla iltateelle kuuntelemaan musiikkia.

‒ Tapahtumassa saa tietoa asunnottomuudesta ja siitä, kuinka hakea apua. Paikalla on eri asiantuntijatahoja, jotka auttavat tiukan paikan tullen. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin – apua on saatavissa, Savolainen täsmentää.

Tapahtuman löydät facebookista.

Järjestäjinä toimivat:

Olkkari – Kokemus- ja vertaistoimijat ry, EHYT ry, Seinäjoen seurakunta, Kriisikeskus Mobile, KRIS-Etelä-Pohjanmaa ry, Suomen Hortonyhdistys, Nurmon Sininauha ry, Järjestötalo, KELA, Seinäjoen kaupungin aikuissosiaalityö, Päihdeklinikka ja Etsivä Nuorisotyö, Seinäjoen Seudun Sotilaskotiyhdistys ry:n Sotilaskotisisaret ja Seinäjoen kaupunginkirjasto.

2019-10-16 15:09:00.0