Uusi vuosi vastaanotetaan videoteoksella

Seinäjoen kaupunki ja Lakeuden Risti avaavat yhteisen 60-vuotisjuhlavuotensa Aalto-keskuksessa.

Seinäjoen kaupungin ja seurakunnan yhteinen uudenvuoden vastaanotto palaa tänä vuonna perinteiselle paikalleen Lakeuden Ristin kupeeseen. Kello 18 alkava tilaisuus avaa yhteisen juhlavuoden, jonka kunniaksi mennyt ja tuleva kohtaavat Aalto-keskuksen ainutlaatuisessa miljöössä kaupunkilaisia marraskuussa innostaneen Aalto Aesthetics -tapahtuman hengessä.

‒ Kaupunki ja Lakeuden Risti viettävät vuonna 2020 kumpikin 60-vuotisjuhlaansa. Uudenvuoden aaton tapahtuman avaa Lakeuden Ristin etuseinään projisoitava videoteos, joka pohjautuu Yleisradion ohjelmapäällikkönä Seinäjoella 1950‒67 toimineen Veli Kaakisen kuvaamalle ainutlaatuiselle kaitafilmimateriaalille kirkon rakennusajalta, kertoo Kirsi Poltto seurakunnan viestinnästä.

Teoksen toteutuksesta vastaa Aalto Aesthetics -tapahtumaa järjestämässä ollut Teemu Kivisalo.

‒ Käytämme myös uudenvuoden juhlassa Panasonicin valoteholtaan huikeaa 21000 ansin projektoria, jonka luoma katseluelämys on ainutlaatuinen. Toivottavasti vain sää tällä kertaa on tapahtumalle marraskuista jäätävää sadetta suosiollisempi, pohtii Kivisalo.

Lakeuden Ristille gospeloratorio

Historiateoksen jälkeen toimittaja Anssi Orrenmaa haastattelee kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäkeä, kirkkoherra Jukka Saloa ja lukiolaisten liiton uutta puheenjohtajaa Adina Nivukoskea.

‒ Juhlavuosi 2020 avaa kaupungissamme uusia ovia tulevaisuuteen. Muun muassa kulttuurikeskus Kalevan navetta avataan maaliskuussa ja loppuvuodesta Kansalaisopisto saa käyttöönsä uudet tilat Tammikampukselta. Myös kauan odotettu Pohjan nuorisotilan remontti lähes sata vuotta vanhassa puukoulussa valmistuu alkuvuodesta, summaa kaupungin tapahtumakoordinaattori Kirsi Kivisaari.

Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlinta huipentuu pääsiäisen alla, kun ensiesityksensä saa sunnuntaina 26. huhtikuuta tätä varten toteutettu gospeloratorio.

‒ Oratorion säveltää Lasse Heikkilä ja sanoittaa Anna-Mari Kaskinen, kertoo idean äiti, kanttori Maria Väinölä Seinäjoen seurakunnasta.

Juhlalogo lanseerataan videoteoksella

Uudenvuoden vastaanotto Aalto-keskuksessa huipentuu Seinäjoen 60-vuotisjuhlalogon lanseeraukseen kirkon seinään heijastettavalla videoteoksella sekä ilotulituksella Lakeudenpuistossa.

‒ Juhla alkaa kello 18, jotta myös lapsiperheillä olisi ajankohdan puolesta hyvä mahdollisuus osallistua tapahtumaan, sanoo Kirsi Kivisaari.

Turvallisuuden vuoksi Koulukatu suljetaan tapahtuman ajaksi kaupungintalon ja Lakeuden Ristin väliseltä osalta. Tapahtumaan autolla saapuvia pyydetään huomioimaan tämä pysäköinnissä ja hyödyntämään muun muassa lähialueen parkkihalleja.

‒ Mikäli sääolosuhteet sallivat, tapahtumaa pääsee seuraamaan Lakeuden Ristin sisäpihalta. Jos alue joudutaan turvallisuussyistä esimerkiksi liukkauden vuoksi sulkemaan, on ohjelmaan hyvä näkyvyys vaikkapa Kansalaistorilta.

Wed Dec 11 09:00:00 EET 2019