Yhteisvastuu 2020 tukee vanhemmuutta

Sunnuntaina 2.2.2020 käynnistyvä, huhtikuun loppuun asti kestävä Yhteisvastuukeräys tukee vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Yhteisvastuu juhlii tänä vuonna jo 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaan. Seinäjoen seurakunnassa keräys avataan sunnuntain messujen yhteydessä: Lakeuden Ristissä sekä Peräseinäjoen ja Ylistaron kirkoissa kello 10, Nurmon kirkossa kello 12.
Väsynyt isä ja kolme lasta. Yhteisvastuu kampanjakuva.

Kun vanhempi voi hyvin, lapsi voi hyvin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että lapsen ja vanhemman välinen myönteinen suhde edistää lapsen kokonaiskehitystä. Vanhemman yksinäisyys, stressi ja sosiaalisen tuen puute ovat riskitekijöitä lapsen myönteiselle kehitykselle. Tuen tarpeellisuudesta huolimatta monien vanhempien kokemus on, että he saavat liian vähän sosiaalista tukea ja huonosti apua vanhemmuuteen liittyviin haasteisiin. Toisaalta vanhempien stressiin liittyvät tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen tuki auttaa vanhempia ja tukee koko perheen terveyttä erityisesti silloin, kun vanhemmilla on haasteita arjessa.

Neljäkymmentä prosenttia nyt kerättävän Yhteisvastuun tuotosta jää Suomeen. Puolet kotimaan osuudesta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimenpiteisiin seurakunnissa. Toinen puolikas kotimaahan jäävästä tuotosta käytetään vanhemmuutta sekä lapsen ja vanhemman välistä suhdetta vahvistaviin, kynnyksettömiin tukitoimiin eri puolilla Suomea. Kumppaneina ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry. Tukimuodot käynnistyvät vuoden 2021 alusta eteenpäin. Yhteisvastuun tuotolla tuotettava tuki voi olla esimerkiksi vertaistukea vanhemmalle, perheen yhteinen harrastusmahdollisuus tai luotettavan aikuisen tuki kuormittuneille perheille. Erityisesti kaivataan lisää matalan kynnyksen apua vanhemmuuden arkeen. Monista arjen haasteista selviää, jos on toimivia verkostoja, ystävien ja läheisten tukea. Yhteisvastuuvaroilla halutaan luoda paikkoja, joissa lasten ja perheiden keskinäinen tuki vahvistuu.

Kuusikymmentä prosenttia Yhteisvastuun tuotosta ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Ulkomailla vanhemmuuden ja perheiden monipuolinen tukeminen on elintärkeää esimerkiksi luonnonkatastrofeille alttiilla alueilla ja pakolaisleireillä, joissa vanhemmat joutuvat keskittymään selviytymiseen ja toimeentulon hankkimiseen. Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2020 tuotolla tuetaan erityisesti naisten ja äitien koulutusta ja toimeentulomahdollisuuksien kasvattamista.

Yhteisvastuutapahtumia Seinäjoen seurakunnassa

Seinäjoella

Su 2.2. klo 10 Aloitusmessu, Lakeuden Risti. Keittolounas, alasali. Klo 12 info- ja koulutustilaisuus, srk-sali. | Pe 14.2. klo 12–20 Pop up -tapahtuma, Torikeskus ja Epstori. | Ti 25.2. klo 11 Laskiaishernekeiton ja -kropsun myynti, kerhohuone 1 ja 3. | To 12.3. klo 11 Piimävellin ja klimppisopan myynti, alasali. | To 30.4. klo 10 Vappumunkkien myynti, Y-talon kahviokäytävä, 2. krs. | Ti 26.5. klo 15–17 Lusikkaleipien leivonta ja haku, alasali. Hinta 22 €/kg. (* | Ke 27.5. klo 15–17 Karjalanpiirakoiden leivonta ja haku, alasali. 50 snt/kpl. (* | To 28.5. klo 15–17 Pikkupizzojen leivonta ja haku, alasali. 1 €/kpl. (*

*) = Tilaukset viim. 18.5. p. 06 4184 901.

Nurmossa

Su 2.2. klo 12 Perhemessu ja Yv-aloitusmessu, Nurmon kirkko. Kirkkokahvit- ja mehut. | Ma–pe 3.–7.2. klo 10–18 Lipaskeräysviikko, Prisma Hyllykallio. | Su 9.2. klo 11–14 Ulkoilutapahtuma, Lankarin leirikeskus. Poniajelua, Kaverikoiria rapsuteltavina, pimeän huoneen arvoitus, askartelua ja arpoja myynnissä. Ruokailu (aikuiset 10 €, 4-12v. 5 €), vohvelit mehun/kahvin kera (3 €). Omia makkaroita voi paistaa kodalla. | To 30.4. klo 12 Sima- ja munkkimyynti, Hyllykallion srk-koti.

Peräseinäjoella

Ti 28.1. klo 17.30 Infotilaisuus listakerääjille ja kaikille kiinnostuneille, srk-talo. Aluksi kahvi. | Pe 7.2. klo 11–17 Lipaskeräys, Peräseinäjoen S-marketin eteisaula. | Pe 20.3. klo 18 Hengellisten laulujen ilta, Juupakylän koulu. Kahvitarjoilu. | To 30.4. klo 12–14 Myynnissä munkkeja, simaa ja arpoja, srk-talo.

Ylistarossa

Su 2.2. klo 10 Aloitusmessu, Ylistaron kirkko. Messun jälkeen kahvitarjoilu ja materiaalien jako. | Yhteisvastuuviikko: Su 23.2. klo 12–14 Hernekeitto- ja kropsumyynti, srk-talo. Ma 24.2. klo 17 Elokuvailta, Matin Tupa. Ti 25.2. klo 17–19 Laskiaistapahtuma, Ylistaron kirkon ja srk-talon ympäristö. Ke 26.2. klo 11–12 Keskiviikkoateria, srk-talo. Myynnissä Yv-tuotteita. Ke 26.2. klo 18 Tuhkakeskiviikon messu, Ylistaron kirkko. To 27.2. klo 12–16 Perhekahvila LeiBaissa, Kaukolanraitti 4, Ylistaro. La 29.2. klo 13–16 Puuhapäivä, Halkosaaren srk-koti. Su 5.4. klo 11 Yv-lounas, srk-talo. 15 € aikuinen, 8 € lapsi alle 18v, 0 € alle kouluikäinen.

Tapahtumat löydät myös tapahtumakalenteristamme.

Lue lisää kuinka voit lahjoittaa?

Thu Jan 30 13:37:00 EET 2020