Seurakunnan palvelut keskittyvät sähköisiin kanaviin

Seinäjoen seurakunnan palvelut ja toiminta keskittyvät toistaiseksi sähköisiin kanaviin. Seinäjoen seurakunta pyrkii ennaltaehkäisemään koronaviruksen leviämistä perumalla kaikki tapahtumat ja kokoontumiset kirkollisia toimituksia lukuun ottamatta toukokuun loppuun saakka.

jukka_salo_500x750.png

”Tänä aikana on huolenpidolla, lähimmäisen rakkaudella ja välittämisellä tilansa. Yhteinen vastuu kasvaa. Me emme ole kukaan yksin”, tiivistää kirkkoherra Jukka Salo.

‒ Vaikka tapahtumia perutaan, kirkko ja seurakunnat ovat ihmisten tukena ja kanssakulkijoina tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Keskusteluapua on lisätty, ja seurakunnan työntekijät ovat seurakuntalaistensa tavoitettavissa myös puhelimitse sekä monien sähköisten kanavien kautta, kertoo viestintäjohtaja Kirsi Poltto.

Seurakunta kertoo ajankohtaiset tiedot mahdollisista muutoksista palveluissa ja tapahtumissa verkkosivuillaan ja Facebookissa päivittäin.

‒ Pyydämme seurakuntalaisia auttamaan meitä toimimaan vastuullisesti ja pyrkimään hoitamaan esimerkiksi kasteisiin, häihin ja hautajaisiin liittyvän asioinnin verkossa, puhelimitse tai sähköpostitse. Myös jumalanpalvelus- ja hartaustallenteita voi seurata verkosta, radiosta ja televisiosta.

Jumalanpalvelukset verkossa ja radiossa

Seinäjoen seurakunta järjestää Lakeuden Ristissä viikoittain ilman yleisöä jumalanpalveluksen, joka videostriimataan Youtuben kautta ja lähetetään Radio Deissä. . Jo sovitut kasteet, häät ja hautajaiset pidetään, mutta osallistujamäärä rajataan kymmeneen henkilöön.

‒ Uusien kirkollisten toimitusten järjestämisen siirtämistä mahdollisuuksien mukaan kokoontumisrajoitusten jälkeiseen aikaan kannattaa harkita. Hallituksen linjaus on tällä tietoa voimassa 13. huhtikuuta saakka, ohjeistaa Seinäjoen seurakunnan kirkkoherra Jukka Salo.

Rippikoulut pidetään poikkeusjärjestelyin, joista tiedotetaan tarkemmin rippikoululaisille ja heidän perheilleen. Kaikki muu toiminta perutaan toukokuun loppuun saakka.

Diakonia ja Ruokapankki auttavat

Seurakuntien palvelutoimistot ja diakonia jatkavat asiakaspalvelua. Diakoniavastaanotolle tullaan vain ajanvarauksella, yleisiä päivystysaikoja ei toistaiseksi pidetä.

‒ Kirkon tehtävä on epidemiankin aikana tuoda lohtua ja toivoa sekä auttaa hädässä olevia. Myös Ruokapankin ruokakassien jako jatkuu ja jakoa porrastetaan tarvittaessa ajallisesti siten, että tilassa on aina vain yksi asiakas kerrallaan työntekijöiden lisäksi. Seinäjoen seurakunta suunnittelee korvaavaa toimintaa ja tiedottaa siitä myöhemmin erikseen.

‒ Tulemme esimerkiksi avaamaan Lakeuden Ristin sunnuntain jumalanpalveluksen jälkeen pistäytymistä ja hiljentymistä varten siten, että seurakunnan työntekijöitä on tavattavissa keskusteluun, suunnittelee Salo.

Mikäli koronavirus ja sen uutisointi aiheuttaa huolta, kannattaa olla yhteydessä seurakunnan työntekijöihin.

‒ Pappien kanssa voi edelleen sopia henkilökohtaisia tapaamisia ja seurakunta on läsnä myös sosiaalisen median kanavissaan.

Missä?

Seinäjoen seurakunnan pappien yhteystiedot löydät osoitteesta seinajoenseurakunta.fi/papit ja koko kirkon keskusteluavun puhelin- ja verkkoauttamisen palvelut osoitteesta kirkonkeskusteluapua.fi

Tue Mar 17 10:10:00 EET 2020