Elintarvikehuolto toimii myös koronan aikana

Seinäjoen seurakunnan Ruokapankki jakaa elintarvikkeita vaikeassa elämäntilassa oleville kotitalouksille myös koronapandemian aikana. Ruoka-apu on tarkoitettu erityisesti heille, joiden toimeentulo on niukka tai terveyden osalta kuuluvat riskiryhmään.

Ruokapankki.png

Kaksi kalaa ja viisi leipää.

Elintarviketukea ruokapankista tarvitsevien tulee ensin olla puhelimitse yhteydessä diakoniatyöntekijään, joka sitten määrittelee puhelinpäätöksenä elintarvikkeiden yksilöidyn noutoajan Ruokapankista. Mikäli avuntarvitsijalla ei ole puheaikaa, niin hän voi soittaa hälysoiton, johon sitten diakoniatyöntekijä soittaa takaisin.

– Menemme turvallisuus edellä ja minimoimme riskit koronaviruksen leviämisen osalta ja vältämme turhia kontakteja. Teemme ruokakassit valmiiksi ja jätämme ne ovelle, kertoo Seinäjoen seurakunnan Ruoka-avun koordinaattori Marika Dahl.
Ruokapankista jaetaan koronapandemian aikana elintarvikkeita porrastetusti tiistaisin ja torstaisin klo 12-16 välisenä aikana.
Jos joku toinen on samaan aikaan hakemassa ruokakassia, niin kahden metrin turvaväli pitää huomioida. Jos on sairaana tai kuulu riskiryhmään, niin ruokakassia ei saa tulla hakemaan, vaan jonkun läheisen pitää noutaa kassi.
– Meillä on myös vapaaehtoisia kassinviejiä, mutta heitä on rajallinen määrä, Dahl sanoo.

Tarve kasvussa

Ruokapankkiin oikeuttavan päätöksen saamisen edellytyksenä on aina ensiksi keskustelu diakoniatyöntekijän kanssa. Virusepidemian aikana oikeus saada elintarviketukea myönnetään ainoastaan puhelinkeskustelussa tehtävänä päätöksenä.

– Keskustelussa käydään läpi ihmisen koko elämän tilanne ja kartoitetaan, jos hän tarvitsee muutakin kuin ruoka-apua. Samalla tarkistamme myös tulot, jotta apu kohdistuu niille, jotka sitä tarvitsevat, Dahl kertoo.
Monessa yrityksessä on menossa yt-neuvottelut ja luvassa on iso määrä lomautuksia.
– Se tulee varmasti vaikuttamaan ruoka-avun tarpeen määrään. Nuoret ja lapset ovat tällä hetkellä kotona, joten ruokaa kuluu paljon enemmän. Nämä kaikki vaikuttavat, sanoo Seinäjoen alueseurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.

Lahjoitukset tärkeitä

Ruoka-avulla on pieni oma budjetti ja suurin osa tuotteista saadaan lahjoituksina.
– Me olemme onnellisessa tilanteessa, että meiltä tulee lahjoitusruuat suoraan tuottajilta, eikä kaupan hävikistä, jota ei tällä hetkellä ole juurikaan tarjolla. Kaikki lahjoitukset ovat tosi tärkeitä ja nyt tarve on vielä kovempi. Aina voi myös lahjoittaa rahaa, jolla hankimme ruokaa eteenpäin jaettavaksi, Dahl vinkkaa.
Koronapandemia on aiheuttanut huolta ja keskusteluapu on tullut tarpeeseen.
– Moni on halunnut keskustella puhelimessa. Emme siis anna ainoastaan ruoka-apua, vaan olemme myös kuunteleva kumppani, Dahl muistuttaa.
Seinäjoen seurakunta noudattaa THL:n ja hallituksen ohjeita, jotka muuttuvat pandemian edetessä. ¬
Voit tukea Ruokapankin toimintaa lahjoittamalla haluamasi summan tilille FI13 5419 0110 0009 36 (EPOP). Keräyslupa: RA/2019/763, voimassa 25.9.19-31.12.20. Lahjoitukset käytetään Ruokapankin avustuselintarvikkeiden hankkimiseen.

Ruokakassin haku koronapandemian aikana:

1. Soita diakoniatoimistoon arkena kello 9-15. Yhteystiedot löydät verkosta: www.seinajoenseurakunta.fi/diakoniatoimistot
2.  Sovi diakoniatyöntekijän kanssa yksilöity noutoaika ruokakassin hakemiseen Ruokapankista.
3. Mene sovittuna ajankohtana yksin noutamaan ruokakassi Ruokapankista. Muista kahden metrin turvaväli, mikäli kohtaat muita. Mikäli olet sairaana tai kuulut riskiryhmään, pyydä läheistäsi noutamaan ruokakassi. Tarvittaessa myös toimitamme ruokakassin avuntarvitsijan kanssa yhteisesti sovittuun paikkaan, kuten ulko-oven taakse.
Mikäli sinulle ei vielä ole myönnetty ruoka-apua, ota yhteys diakoniatoimistoon. Diakoniatyöntekijä käy tilanteesi läpi ja tekee päätöksen ruoka-avun myöntämisestä.

Wed Apr 01 08:00:00 EEST 2020