Naimisiin napakymppipäivänä

Vihkivalat pääsee nyt vaivattomasti vannomaan Aleksis Kiven päivänä 10.10.2020 valintansa mukaan joko Lakeuden Ristissä tai Nurmon, Ylistaron ja Peräseinäjoen kirkossa.

Hääyö-tapahtuma, joka mahdollistaa pariskunnille ainutlaatuisen ja vaivattoman kirkollisen vihkimisen ilman suuria kustannuksia, järjestetään Seinäjoen seurakunnassa mieleenpainuvina päivämäärinä. Tänä vuonna torstaina 20. helmikuuta Lakeuden Ristissä klo 20 järjestetyssä yhteisvihkimisessä avioliittoon astui seitsemän pariskuntaa, lisäksi illan aikana yksityisvihkimisissä viisi paria sanoi toisilleen tahdon.
Lauantaina 10.10.2020 Hääyö-tapahtumaa vietetään ensimmäistä kertaa Seinäjoen seurakunnan joka alueella, vihkivalat pääsee valintansa mukaan vaivattomasti vannomaan joko Lakeuden Ristissä tai Nurmon, Ylistaron ja Peräseinäjoen kirkossa.
Yhteisvihkimisen lisäksi tälläkin kertaa tarjolla on myös aikoja yksityisvihkimisiin. Yhteisvihkiminen järjestetään Ylistaron kirkossa kello 10.10, Nurmon kirkossa kello 14, Peräseinäjoen kirkossa kello 15 ja Lakeuden Ristissä kello 22. Yksityisiin vihkimisiin on mahdollista varata tunnin aika tasatunnein Lakeuden Rististä ja kappelista kello 12–21, Nurmon kirkosta kello 10–13, Ylistaron kirkosta kello 12 alkaen sekä Peräseinäjoen kirkosta kello 16 alkaen.

Ensimmäinen hääyö 2009

Kaikkien aikojen ensimmäistä Hääyö-tapahtumaa vietettiin vuonna 2009 keskiaikaisessa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa. Idean kirkollisten vihkimisten yöstä keksi Tikkurilan seurakunnan kappalainen Heikki Leppä. Hääyö järjestetään edelleen Tikkurilan seurakunnassa vuosittain ja se on nykyään rekisteröity tavaramerkki, josta on tullut suosittu seurakunnissa ympäri maan.
‒ Seinäjoella olemme pyrkineet järjestämään tapahtuman aina mieleenpainuvina päivämäärinä, joita sattuu nyt tälle vuodelle peräti kaksin kappalein, hymyilee kappalainen Merja Lampila.
Hääyö-tapahtuma mahdollistaa pariskunnille ainutlaatuisen ja vaivattoman kirkollisen vihkimisen ilman mittavia järjestelyitä ja suuria kustannuksia.
‒ Mukaan tarvitset vain tulevan puolisosi ja sormukset, avioliiton esteettömyystodistuksen sekä molempien henkilöllisyystodistukset.

Varaa vihkiaika palvelutoimistosta

Aika vihkimiseen varataan etukäteen Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistosta. Lisäksi on tehtävä avioliiton esteettömyyden tutkinta, joka hoituu kätevästi verkkopalvelussa esteidentutkinta.fi. Esteettömyyden tutkinta tulee tehdä riittävän ajoissa, kuitenkin viimeistään kahta viikkoa ennen vihkimistä, todistus on voimassa neljä kuukautta.

‒ Vihkipappi keskustelee lisäksi mielellään vihittävien kanssa etukäteen, jotta tilaisuudesta vihkipuheineen tulee vihittävien näköinen, sanoo Merja Lampila.

Hääyössä on vihkipappien lisäksi mukana myös häämusiikista vastaava kanttori.

‒Yksityistilaisuuksien parit voivat etukäteen ilmoittautuessaan neuvotella musiikkitoiveistaan, kertoo kanttori Maria Väinölä.
Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa hääparille vieraineen täytekakkukahvit, joille vihkipari voi kutsua mukaan viisitoista läheistään.

Vihkimisissä on paikalla myös valokuvaaja ikuistamassa tapahtumaa.

‒ Hääyötä kannattaa lähteä lakeuksille viettämään kauempaakin, vihittävien ei tarvitse olla Seinäjoen seurakunnan jäseniä, vinkkaa Lampila.

Ota yhteyttä:
Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistojen yhteystiedot: seinajoenseurakunta.fi/palvelutoimistot
Avioliiton esteiden tutkinta: esteidentutkinta.fi

Mon Sep 14 15:26:30 EEST 2020