Pyhäinpäivän muistohetki verkossa

Tänä vuonna pyhäinpäivän muistohetkeä voi kuunnella kotona verkkokirkon kautta. Muistohetken jälkeen kello 17–19 vietetään hautaismailla tasatunnein iltavirsihetkiä. Seurakunnan työntekijät ovat tavattavissa kaikilla hautausmailla.

Sytytetään kynttilää. Taustalla palaa useita muita kynttilöitä.

Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä. Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään normaalista poikkeavalla tavalla.

Lokakuun koronarajoitusten vuoksi pyhäinpäivän muistohetki lähetetään Seinäjoelta, Nurmosta, Peräseinäjoelta ja Ylistarosta lauantaina 31. lokakuuta kello 15 verkkokirkon kautta osoitteessa www.seinajoenseurakunta.fi/verkkokirkko

Alueellisissa muistohetkissä luetaan Törnävän, Nurmon, Peräseinäjoen sekä Ylistaron ja Kitinojan hautausmaahan viime pyhäinpäivän jälkeen haudattujen ev.lut. seurakuntien jäsenten nimet. Muistohetken jälkeen kello 17–19 seurakunnan työntekijöitä on tavattavissa kaikilla hautausmailla ja iltavirsihetkiä vietetään ulkosalla tasatunnein kello 17, 18 ja 19.

Pyhäinpäivän aamuna kello 10 vietetään sanajumalanpalvelusta Lakeuden Ristissä sekä Nurmon ja Ylistaron kirkossa. Pyhäinpäivän tapahtumat löydät osoitteesta seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat

Kynttilät kierrätykseen

Moni haluaa taas tulevana pyhäinpäivänä muistaa poisnukkunutta läheistään sytyttämällä haudalle kynttilän. Uurna- ja muistolehtojen muistomerkkialueilla seurakunnan hautaustoimi on siirtänyt muistomerkkien edestä sivummalle kanervia ja callunoita, koska kasvien läheisyyteen tulevat kynttilät aiheuttavat palovaaran. Pyhäinpäivän mentyä kynttilät on hyvä käydä mahdollisimman pian huolehtimassa keräyssäiliöihin, joiden kautta ne päätyvät kierrätykseen.

‒ Seinäjoen seurakunnan hautausmailla on syväkeräyssäiliöt, joihin laitetaan poltettavaksi tarkoitettu jäte. Lakeuden Ympäristöhuollossa materiaali murskataan ja siitä erotellaan lasi ja metalli. Loput poltetaan energialaitoksilla, joten kaikki kynttiläjäte menee kierrätykseen, sanoo Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen.

Hoitosopimus helpottaa

Seurakunnan hautaustoimi kerää kynttilät yhteisiltä muistomerkeiltä, kuten muualle haudattujen muistomerkiltä ja muistolehdon yhteismuistomerkiltä. Omaisten vastuulla on kerätä sukuhaudoille tuodut kynttilät.

‒ Suositeltavia ovat esimerkiksi lyhtyyn sijoitetut öljykynttilät, joilla on pitkä paloaika pienestä koosta huolimatta, ja joista kertyy vähemmän jätettä. Kynttiläjätteen määrä vaihtelee hautausmaittain. Pyhäinpäivän ajalta sitä kertyy yhteensä muutamia kymmeniä kuutioita, Karttunen kertoo.

Mikäli omaiset asuvat kaukana tai haudan hoito on hankalaa esimerkiksi liikuntarajoitteen vuoksi, on seurakunnan kanssa mahdollista tehdä sopimus haudan hoidosta.

‒ Hoitosopimuksen voi valita tietyksi ajanjaksoksi ja tietyn laajuisena. Myös kynttilöiden viennin voi ottaa sopimukseen mukaan, vaihtoehtoisia ajankohtia ovat pyhäinpäivä, jouluaatto ja uudenvuodenaatto.

Wed Oct 21 12:11:00 EEST 2020