Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlamessu

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 29. marraskuuta vietetään Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlamessua kello 10. Messu striimataan ja siihen voi osallistua myös seurakuntakeskuksen seurakunta- ja alasalin puolella.

Akateemikko Alvar Aallon suunnittelema Lakeuden Risti vihittiin käyttöön 1960. Kirkon yhteyteen rakennettu 65 metriä korkea kellotorni on Seinäjoen kaupungin tunnettu maamerkki. Kellot löivät ensimmäisen kerran 31.12.1959 Seinäjoen kaupungiksi tulon kunniaksi.

Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlamessua voi seurata seurakunnan Facebook- ja Youtube-kanavien kautta, sekä Radio Dein kanavalla 89,4 MHz. Messun päätteeksi on kahvitarjoilu. Tervetuloa koko kaupungin juhlaan, jossa juhlitaan myös 60 vuotta täyttävää Seinäjoen kaupunkia.

Messun liturgina toimii Liisa Rantala. Saarna toteutetaan keskustelusaarnana, jossa mukana ovat Arja Peltoketo, Jukka Salo, sekä seurakuntalaiset Aki Kivimäki, Lauri Peltola ja Hanna Tanhuamäki. Messun musiikista vastaavat kanttorit Lea Salumäe ja Maria Väinölä, sekä Lakeuden Ristin kamarikuoro ja ryhmä Solina-kuorolaisia johtajanaan Suvi Lehtimäki.

Ensimmäisenä adventtina lauletaan Hoosiannaa

Ensimmäistä adventtisunnuntaita vietetään 29. marraskuuta ja se on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Silloin kirkoissa lauletaan tuttu Hoosianna-hymni, virsi numero yksi.

Adventti aloittaa joulun odotuksen ja uuden kirkkovuoden. Adventin kynttilät symboloivat valoa ja vapautusta, jota odotetaan – Jeesusta. Valon määrä lisääntyy, kun joulu lähestyy. On yleinen tapa sytyttää uusi kynttilä uutena adventtina. Ensimmäinen kynttilä sytytetään ensimmäisenä adventtina ja neljäs viimeisenä adventtina.

Seinäjoen seurakunnan kirkoissa lauletaan Hoosiannaa kello 10 Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlamessussa, perhekirkossa Nurmon kirkossa ja Ylistaron kirkon messussa. Peräseinäjoen kirkossa vietetään kello 18 adventin gospelmessua. Hoosiannaa lauletaan myös kello 16 Törnävän hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkillä, kello 17 uudella torilla sekä kello 18 Lakeuden Ristin pihassa.

Tue Nov 24 08:16:00 EET 2020