Pääsiäisen jumalanpalvelukset livenä kotisohvalle

Seinäjoen seurakunta tarjoaa pääsiäisen aikaan useita YouTube-livelähetyksiä erilaisista jumalanpalveluksista.

Seinäjoen seurakunnan videotuotannon koordinaattori Jani Kela katsoo kameraan ja nojaa videokameraan.

Seinäjoen seurakunnan videotuotannon koordinaattori Jani Kela yrittää saada vapaaehtoisia nuoria mukaan videotuotantoon, jossa saa arvokasta kokemusta muun muassa ammattitason laitteistosta. Kuva: Sarah Senf.

Pääsiäisen ajan jumalanpalvelusten seuraaminen onnistuu myös tänä vuonna kätevästi kotisohvalta, kun Seinäjoen seurakunta tarjoaa peräti kuusi suoraa lähetystä, jotka ovat katsottavissa Seinäjoen seurakunnan YouTube-kanavalla.

– Suorat lähetykset alkavat palmusunnuntaina Peräseinäjoen kirkosta ja jokaiselle illalle aina pääsiäisen riemuun asti on luvassa suora lähetys, kertoo Seinäjoen seurakunnan videotuotannon koordinaattori Jani Kela.

Tilaisuudet ovat erityyppisiä ja mukaan mahtuu muun muassa nojatuolikirkko, jossa artistivieraana on J. Jyrä.

– Se toteutetaan rennolla otteella eli jutellaan artistin kanssa ja kuunnellaan musiikkia. Osassa lähetyksissä taas on perinteisempää menoa jumalanpalvelusten muodossa.

Kattava kiertue

Seurakunnan livelähetykset tulevat Lakeuden Ristin lisäksi Peräseinäjoen, Nurmon ja Ylistaron kirkoista.

– Ihmisille on tärkeää saada oman läheisen kirkon näkymä, joten kierrämme koko seurakunnan.

Kiirastorstain lähetys tulee Nurmon kirkosta ja teemana on ehtoollisen asettaminen.

– Pohjanmaalla on ollut tapana, että kiirastorstain jumalanpalveluksen päätteeksi kirkko riisutaan muista koristeista sekä liturgisista symboleista ja puetaan mustaan vaatteeseen. Pyrimme saamaan tämän myös videolle, joten se on aika koskettava sekä puhutteleva.

Livelähetykset lähetetään Seinäjoen seurakunnan YouTube-tilin kautta ja ne jäävät sinne tallenteena, joten niitä voi käydä katsomassa myös myöhemmin.

– Seinäjoen seurakunnan kanava kannattaa ottaa tilaukseen, jotta uudet videot löytää helpommin. Siellä on nyt jo tosi paljon videoita tarjolla ja lisää tulee koko ajan, Kela vinkkaa.

Nuorille mahdollisuus

Seinäjoen seurakunnan videotuotanto ja livelähetykset ovat lisääntyneet huomattavasti korona-aikana. Rajoituksista huolimatta ihmiset ovat päässeet mukaan muun muassa jumalanpalveluksiin lähetysten kautta.

– Verkkotuotanto tulee jäämään rinnalle myös jatkossa ja tarkoitus on saada seurakunnan eri työntekijät mukaan videotuotantoon, Kela kertoo.

Videotuotantoon haetaan mukaan myös vapaaehtoisia ja monelle nuorelle tämä on oiva väylä päästä kokeilemaan taitojaan sekä oppimaan uutta.

– Seurakunnat ovat olleet bändipuolella iso mahdollistaja jo pitkään ja nyt voimme tarjota nuorille mahdollisuuksia videotuotannossa. Meillä on ammattitason laitteisto, jota pääsee kokeilemaan ja käyttämään. Jos nuori kokee sen omaksi jutukseen, niin sehän voi johtaa vaikka ammattiin asti, Kela toteaa.

Teksti: Jaakko Jokela

Pääsiäisen YouTube-livelähetykset

Siirry Seinäjoen seurakunnan YouTube-kanavalle tästä.

• Palmusunnuntaina 28.3. klo 18 Iltamessu Peräseinäjoen kirkosta.
  • Hiljaisen viikon maanantaina 29.3. klo 18 Nojatuolikirkko Törnävän kirkosta.
  • Hiljaisen viikon tiistaina 30.3. klo 18 Rakkaimmat hengelliset laulut Lakeuden Rististä.
  • Hiljaisen viikon keskiviikkona 31.3. klo 19 Ahtikirkko Nurmon kirkosta. Nurmon kappeliseurakunnan Facebook.
  • Kiirastorstaina 1.4. klo 19 Ehtoollisen vietto Nurmon kirkosta.
  • Pitkäperjantaina 2.4. klo 10 Sanajumalanpalvelus Lakeuden Rististä.
  • Pääsiäispäivänä 4.4. klo 10 Messu ja kastejuhla Ylistaron kirkosta.

Muut tapahtumat palmusunnuntaista pääsiäiseen osoitteessa seinajoenseurakunta.fi/paasiainen.

Wed Mar 24 15:00:00 EET 2021