Nurmon Olotila on yhteinen olohuone

Nurmon kappeliseurakunnan diakoniatyön pyörittämä Olotila on paikka, jonne kuka tahansa voi tulla oleilemaan, rupattelemaan, lukemaan lehtiä tai juomaan kahvit.

Diakoniatyöntekijät Helena Nahkuri ja Katja Kankaanpää juovat kahvia pöydän ääressä Nurmon Olotilassa.

Diakoniatyöntekijät Helena Nahkuri ja Katja Kankaanpää kuuntelevat lähialueen asukkaiden toiveita Olotilaa koskien. Kuva: Sarah Senf.

Olotilaan voi tulla turvallisin mielin, sillä siellä noudatetaan voimassa olevia koronarajoituksia ja -ohjeistuksia.

– Tämä on kaikkien olohuone, joka sopii muun muassa oleskeluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen, sanoo Seinäjoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Katja Kankaanpää.

Nurmon keskustassa R-kioskin vieressä sijaitseva Olotila on paikka, jossa kuulee elämän tarinoita ja arkisia asioita.

– Välillä muistellaan menneitä ja välillä taas pohditaan tulevaa, Kankaanpää kertoo.

Kankaanpää sai idean Olotilan perustamisesta kauniina pakkasaamuna, kun ajeli paikan ohitse töihin.

– Ajattelin silloin, että tuossa olisi aivan loistava tila tällaiselle toiminnalle, jonne on matala kynnys tulla ja kohtaamiset ihmisten välillä ovat luonnollisia jutteluhetkiä kahvikupin ääressä. Meille voi tulla ilman asiaakin.

Vapputapahtuma suunnitteilla

Olotilan edustalla pidettiin viime syksynä kahdesti toripäivät, jossa myytiin muun muassa leivonnaisia ja käsitöitä.

– Ne keräsivät mukavasti porukkaa. Toivottavasti ennen vappua saamme järjestettyä tapahtuman, jossa myydään munkkeja ja simaa, Kankaanpää kaavailee.

Olotilassa on myös myynnissä vapaaehtoisten kutomia käsitöitä.

– Osa on ottanut tänne omia kutimia mukaan ja tehnyt meille villasukkia myyntiin.

Olotilan konseptia on hiottu palvelumuotoilukoulutuksessa, johon osa diakoniatyöntekijöistä on osallistunut vuoden 2020 alusta lähtien.

– Sieltä nousi käyttäjänäkökulma esille ja se edellä haluamme mennä. Mielellämme kuuntelemme lähialueen asukkailta, että mitä he toivovat Olotilalta, Kankaanpää sanoo.

Hyllykalliolle oma Olotila

Olotilassa aikaansa viettää ajoittain myös pappeja. Tärkeässä roolissa ovat vapaaehtoiset, jotka ovat olleet kahvinkeittovuoroissa.

– Tavoitteena on, että seurakunnan muutkin työalat voisivat tilaa hyödyntää.

Tämän vuoden aikana Olotila-konsepti laajenee, sillä Hyllykallion seurakuntakodilla sijaitseva Hyllykamari on muuttumassa Hyllykallion Olotilaksi.

– Hyllykamari on ollut meillä reilut kymmenen vuotta, mutta se on ollut pääosin eri ryhmien käytössä. Ajatuksena on palata entiseen ja saada Hyllykallion Olotila auki tiettyinä päivinä, kuten Nurmossa. Keväällä se ei vielä valmistu, mutta mahdollisesti syksyn aikana, Kankaanpää kertoo.

Teksti: Jaakko Jokela

Wed Apr 14 16:47:00 EEST 2021