Tyhjän sylin iso painolasti

Tämän viikon lauantaina kello 18 Törnävän kirkossa järjestetään Tyhjän sylin hartaus lapsensa menettäneille tai lapsettomuudesta kärsiville.

Kuvassa johtava sairaalapastori Artturi Kivineva.

Tyhjän sylin hartauden tarkoituksena on tarjota osallistujille lohdutuksen ja kannustuksen viestiä, kertoo johtava sairaalapastori Artturi Kivineva. Kuvaaja: Sarah Senf.

Teksti: Jaakko Jokela

Tyhjän sylin hartaudessa nojatuolikirkon tapaan ovat keskustelemassa Käpy Lapsikuolemaperheet ry:n vertaistukiryhmien vetäjät Kati Mutikainen ja Johanna Rantala sekä ryhmään osallistunut Outi Keinänen.

– Juttelemme rennosti asiasta ja samalla hartauden kaava soljuu taustalla psalmitekstien sekä rukousten kautta, sanoo sairaalapastori Artturi Kivineva, joka toimii hartauden liturgina ja juontajana.

Tahaton lapsettomuus koskettaa noin joka viidettä suomalaista pariskuntaa.

– Meiltäkin löytyy vaimon kanssa omakohtaista kokemusta lapsettomuudesta, joten asia on lähellä sydäntä, Kivineva kertoo.

Rankka äitienpäivä

Äitienpäivä voi olla monelle lapsettomuudesta tai lapsen menettämisen kokeneelle parille tai perheelle tosi rankka päivä. Tyhjän sylin hartaus järjestetään lapsettomien lauantaina, joka on äitienpäivää edeltävä päivä.

Niin lapsettomuus kuin lapsensa menettäminen on kipeä aihe, jonka käsittely vaatii aikansa. Jokainen pari ei välttämättä ole valmis tulemaan hartauteen paikalle, joten tilaisuuden livelähetys Seinäjoen seurakunnan YouTube-kanavalla on isossa roolissa.

– Vaikka häpeän leimaan ei ole aihetta, niin moni sitä kokee esimerkiksi lapsettomuudessa. Muistan itsekin näitä uteluita, että koska aiotte hankkia lapsia. Monesti näitä asioita pidetään itsestäänselvyytenä, vaikka ne eivät sitä ole, Kivineva painottaa.

Monenlaista surua

Suomessa kuolee vuosittain noin viisisataa alaikäistä lasta ja kohtukuolemia tapahtuu noin 160.

– Tässä hartaudessa keskusteluihin nousevat lapsen menettäminen raskausaikana tai ihan pienenä. Lapsikuolleisuus on onneksi Suomessa vähentynyt huimasti, mutta luku on silti iso ja suuri tragedia jokaiselle perheelle.

Lapsen kuolemaan liittyy monia tunteita ja se on lähtökohtaisesti järjenvastaista.

– Siihen liittyy vanhempien surun lisäksi isovanhempien, sisarusten ja kaverien suru. Onneksi surua on opittu myös meidän kulttuurissamme näyttämään enemmän, Kivineva toteaa.

Vertaistuki tärkeää

Vertaistuen merkitystä surun keskellä ei voi liikaa korostaa.

– Kun voi puhua samoilla nimillä asioista, ja tietää sen, että toinen ymmärtää mistä puhutaan, niin se on iso asia.

Tyhjän sylin hartaus järjestetään yhteistyössä KÄPY ry:n kanssa. Toinen tärkeä toimija näissä teemoissa on Lapsettomien yhdistys Simpukka ry. Tarkoituksena on tarjota osallistujille lohdutuksen ja kannustuksen viestiä.

– Se mistä voidaan puhua, niin siitä voidaan myös selvitä, Kivineva sanoo.

Hartauteen voi osallistua Seinäjoen seurakunnan YouTube-kanavalla osoitteessa: bit.ly/seinajoensrk

Thu May 06 10:32:30 EEST 2021