Mission Café avautuu kesäkuussa Lakeuden Ristin yhteyteen

Seinäjoen seurakunnan Mission Café kokoaa hyväntekijät yhteen. Kesäkahvila toimii lähetystyön hyväksi ja vapaaehtoiset osallistuvat talkoisiin, jossa leivotaan kuivakakkuja kahvilan myyntiin.

Vapaaehtoiset leipoivat Seinäjoen alueseurakunnan lähetyssihteeri Pia Ketolan johdolla kesäkahvilaan 25 kuivakakkua ja osallistuivat talkoisiin täydellä sydämellä lähetystyön hyväksi. Kuva: Sarah Senf.

Lakeuden Ristin aulaan 9. kesäkuuta avautuva Mission Café on avoinna päivittäin kello 11-17 aina 8. elokuuta saakka lukuun ottamatta juhannusaattoa, jolloin kahvila on suljettu.

– Kahvilassa työskentelee neljä kesätyöntekijää, jotka toimivat samalla Lakeuden Ristin oppaina. Sään salliessa kahvin voi nauttia myös ulkona Lakeuden Ristin kirkkopihan kauniissa miljöössä, kertoo alueseurakunnan lähetyssihteeri Pia Ketola.

Vapaaehtoiset mukana

Kahvilan erikoisuutena on vapaaehtoisten tekemät kuivakakut. Kuivakakkutalkoisiin osallistuvat tuovat mukanaan omat suosikkikakkureseptinsä ja -vuokansa.

– Kahvilassa on nyt kahtena peräkkäisenä kesänä tarjoiltu kuivakakkuja. Ne toimivat kahvilaoloissa paremmin kuin pullat, sillä kuivakakut paranevat ajan myötä. Kuivakakut herättävät myös muistoja. Jokaisella on varmasti se oma suosikki olemassa, alueseurakunnan lähetyssihteeri Pia Ketola sanoo hymyillen.

Talkooporukkaan voi vapaasti tulla mukaan leipomaan. Kahvilaan voi myös lahjoittaa kotona omalla lempireseptillä leivotun kuivakakun.

– Kuivakakun voi tuoda Mission Café -kahvilaan, jossa kakut pakastetaan ja tarjoillaan kesän aikana. Kakun oheen tulee liittää ainesosaluettelo ja merkitä leipomispäivämäärä, Ketola kertoo.

Kirkot auki koko kesän

Lakeuden Risti on avoinna koko kesän vierailijoille mukaillen Mission Cafén aukioloaikoja. Myös Seinäjoen keskustan maamerkkinä tunnettuun Lakeuden Ristin torniin pääsee kesällä ihastelemaan Seinäjoen kaupunkia.

– Lakeuden Ristin tornissa kannattaa ehdottomasti käydä samalla kun poikkeaa kirkkoon tai kahville, sillä maisemat ovat upeat ja torniin pääsee vierailemaan pienellä hissimaksulla oman aikataulun mukaan, Ketola kertoo.

Hän kannustaa vierailemaan myös muissa Seinäjoen seurakunnan kirkoissa. Ylistaron ja Nurmon kirkko ovat auki kesällä kello 11-18. Myös Peräseinäjoen kirkon kesän aukioloajat ovat suunnitteilla.

– Nurmon kirkon ympäristöstä voi bongata kahvikärryt kesäkeskiviikkoisin, Ketola vinkkaa kaikille kahvin ystäville.

Kirkot ovat avoinna joka päivä 9.6.–8.8., lukuun ottamatta juhannusaattoa 25.6. Lakeuden Risti ja Mission Café ovat avoinna päivittäin kello 11–17, ja Nurmon ja Ylistaron kirkko kello 11–18.

Wed May 26 14:37:14 EEST 2021