Perjantai on toivoa täynnä

Toivon päivää vietetään perjantaina 4. kesäkuuta Seinäjoen seurakuntakeskuksessa.

Diakoniajohtaja Otto Savolainen istuu penkillä. Vieressä kitarakotelo.

Toivo on seurakunnan ja kirkon työssä keskeinen asia, kertoo diakoniajohtaja Otto Savolainen. Hän esittää Toivon säveliä Lakeuden Ristissä 4. kesäkuuta. Kuva: Sarah Senf.

Sanaan toivo sisältyy paljon latausta. Se on uskoa, odotusta ja mahdollisuutta johonkin parempaan tai hyvään.

– Jos ihmisen pitäisi ottaa tärkeitä asioita omaan työkalupakkiinsa, niin kyllä toivo, toivomus ja haave ovat monille erittäin tärkeitä asioita, sanoo Seinäjoen alueseurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.

Joidenkin ihmisten elämässä toivo on hiipunut tai jopa kokonaan kadonnut.

– Meillä on paljon toivottomuutta ja tunnistamme myös sen. Toivottomuuden keskellä on kuitenkin toivoa, se pitää muistaa. Toivo on seurakunnan ja kirkon työssä keskeinen asia. Toivosta kaikki yritämme ponnistaa, Savolainen muistuttaa.

Kotikäynnit palanneet

Koronapandemian vuoksi viimeinen reilu vuosi on ollut erittäin poikkeuksellista aikaa, joka on varmasti vaikuttanut monella tapaa ihmisiin.

– Tämä on hyvä muistutus, että vaikeidenkin aikojen keskellä on aina olemassa toivo. Seurakunnan toiminnassa kaikkein suurin toivo kohdistuu Jeesukseen ja Jumalan huolenpitoon. Arkisemmalla tasolla meillä on aina toivo paremmasta, Savolainen sanoo.

Viime vuoden keväällä yhteiskunnan toiminta muuttui rajusti ja esimerkiksi kotikäyntejä ei voinut juurikaan tehdä.

– Varsinkin silloin alkuvaiheessa ikääntyviin ihmisiin kohdistui kovia rajoitustoimia. Olemme onneksi nyt saaneet tietoa paljon lisää ja pystyneet toimimaan rajoitusten sekä viranomaisohjeistuksen mukaisesti. Se on ollut iloinen asia, että olemme pystyneet kohtamaan verrattain paljon ihmisiä diakoniatoimistossa ja tekemään myös kotikäyntejä rajoitukset huomioiden, Savolainen iloitsee.

Ylistarossa oma tapahtuma

Toivon päivän tapahtumaa vietetään tämän viikon perjantaina Seinäjoen seurakuntakeskuksessa. Tapahtuma alkaa kello 11 lounaalla, jonka vapaaehtoinen maksu ohjataan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Lounaan ajan musiikkia soittaa Seinäjoen kaupungin työllisyyspalveluiden yhtye Kombi.

– He soittavat meille lauluja, jossa on mukana ajatus toivosta, Savolainen kertoo.

Lounaan jälkeen Lakeuden Ristissä on luvassa Toivon säveliä Savolaisen sekä toivon ajatuksia ja sanaa Tarja Aution esittäminä. Maria Väinölä soittaa tämän jälkeen urkumusiikkia, ja lopuksi vuorossa on ehtoollishetki.

– Tapahtumassa toivoa voi tuoda myös se, että näkee jonkun ihmisen pitkän tauon jälkeen ja huomaa, ettei olekaan yksin näiden asioiden kanssa. Sen kokeminen karanteeniajan jälkeen on varmasti ilahduttava kokemus, Savolainen sanoo.

Ylistaron kappeliseurakunnan työntekijät jalkautuvat Toivon päivänä 4. kesäkuuta Ylistaron S-Marketin pihaan ja ovat siellä tavattavissa kello 13-17. Ohjelmassa on kohtaamisia sekä kirkkopyörän pyörittämistä.

Teksti: Jaakko Jokela

2021-06-03 08:27:00.0