Ihmisten näköinen messu

Törnävän kirkossa järjestetään kolmena kesätorstaina Ilta Lakeudelle -niminen ehtoollisjumalanpalvelus. Ilta Lakeudelle on uudenlainen jumalanpalvelus, joka hakee kesän ajan muotoaan tulevaa syksyä varten.

Sivu_22_Ajankohtaista_Ilta_Lakeudelle_kuvaLasseSimpanen.jpg

Gospelmuusikko Juhani Tikkanen on mukana Ilta Lakeudelle -tilaisuudessa 17.6.

– Tavoitteenamme on olla rakentamassa rentoa ja yhteisöllistä jumalanpalvelusta, jonne ihmisten olisi helppo tulla, sanoo pastori Mikael Tammilehto.

Seinäjoen seurakunta on järjestänyt vuosikymmenten aikana monenlaisia messuja, aina hevimessuista Tuomasmessuun. Seurakunnassa tullaan järjestämään vuosittain jatkossakin erilaisia erityismessuja, mutta Ilta Lakeudelle -työnimellä kulkevasta messusta olisi tarkoitus tulla säännöllinen jumalanpalvelus perinteisen kymppimessun kaveriksi.

Hengellinen koti

Tammilehdon ja kanttori Tuija Niemistön toiveena on, että uusi messukonsepti voisikin tukea ja täydentää seurakunnan elämää ja toimintaa.

– Toiveenamme on, että tämä uusi messu voisi koota mukaan erityisesti sellaisia ihmisiä, jotka ovat etsineet omaa paikkaansa seurakunnassa siinä onnistumatta. Olisi hienoa, että ihmiset pääsisivät rakentamaan tätä messua omilla lahjoillaan, Tammilehto sanoo.

Tavoitteena olisi, että vapaaehtoiset voisivat olla rakentamassa messua yhdessä työntekijöiden kanssa.

– Ihmiset tekevät normaalistikin kodista kodin. Toivon, että voisimme olla jollain, pienellä tai isolla, porukalla rakentamassa tästä ihmisten näköistä hengellistä kotia, jossa saa vetäytyä tai olla yhdessä, jossa voi itkeä tai nauraa.

Artistit mukana

Jokaisessa kesän Ilta Lakeudelle -tilaisuudessa on joku vieraileva artisti, ensimmäisellä kerralla paikallinen gospelmuusikko Juhani Tikkanen, toisella kerralla Vaasan suomalaisen seurakunnan gospelkuoro Sing the Joy ja kolmannella kerralla Eve & Ossi.

Artistin esittämän musiikin lisäksi jumalanpalveluksessa on yhteislaulua, rukousta, puheosuus, ja ehtoollinen. Illan päätteeksi on tarjolla iltatee ja -mehu.

– Ilta Lakeudelle -iltojen tarkoitus on tuoda ihmiset pitkän korona-ajan jälkeen takaisin yhteen, virvoittumaan, inspiroitumaan ja kasvamaan yhdessä.

Jokaisella illalla on artistivieraan lisäksi luvassa jokin teema. Ensimmäisellä kerralla Tammilehto ja Tikkanen keskustelevat johdatuksesta. Tulevien kertojen teemat muotoutuvat sillä porukalla, jolla kyseisiä iltoja tullaan tekemään.

– Tässä ollaan vielä varsin alussa, eli on jännittävää nähdä, millaiseksi nämä messut lopulta muodostuvat. Haluamme kuitenkin olla avoimia kokeilemaan erilaisia juttuja ja valmiita myös epäonnistumaan. Jeesuksen seurassa nimittäin epäonnistuminenkin on sallittua ja turvallista. Hän kyllä pitää huolen.

Ilta Lakeudelle -messut

Törnävän kirkossa kolmena kesätorstaina kello 18 Ilta Lakeudelle -messut. Tilaisuuksista vastaavat seurakuntapastori Mikael Tammilehto ja kanttori Tuija Niemistö. 17.6. mukana Juhani Tikkanen, 8.7. mukana Sing the Joy -kuoro ja 29.7. mukana Eve & Ossi.

Wed Jun 09 08:00:00 EEST 2021